Amnesty Houten te gast bij Omroep Houten
  • Op maandag 8 juni was Ferdinand Hoogewoud, coördinator van Amnesty Houten, te gast bij Arthur Vierboom. Ze spraken over het onderwerp 'institutionele discriminatie', zoals dat nu veelvuldig in het nieuws is. Zie ook de e-mailactie op deze pagina.

• Op woensdag 1 juli was Ardine Korevaar, lid van de kerngroep van Amnesty Houten, te gast bij Paul van Ruitenbeek. Zij spraken over de actie die Amnesty Houten binnenkort start. Amnesty Houten wil graag in gesprek komen met jongeren van 13-24 jaar over mogelijke ervaringen met racisme en discriminatie. Ardine vertelt: “We weten niet of en zo ja hoeveel sprake er is van racisme in Houten. We vermoeden dat er veel onbedoeld racisme is. Het is de bedoeling dat mensen zich daar bewust van worden door er met elkaar het gesprek over aan te gaan. Juist als het onbedoeld is kan het schadelijk zijn.” Meer over deze actie lees je door de klikken op de rode button op deze pagina of door te kijken bij 'Activiteiten in Houten' bovenin de menubalk en te kiezen voor 'Meldpunt racisme en discriminatie'.

Heb je de uitzendingen gemist? Kijk dan in de rubriek ‘Radio gemist’ van Omroep Houten. Klik op deze link en beluister de gesprekken dan alsnog.

Boekenmarkt Amnesty van 11 juli 2020 gaat niet door
Inmiddels is het duidelijk: onze jaarlijkse boekenmarkt gaat dit jaar definitief niet door. Op 21 april maakte premier Rutte op een persconferentie na het crisisberaad van het kabinet bekend dat de meeste beperkingen rondom het coronavirus van kracht blijven. Het verbod op evenementen dat tot 1 juni gold, is verlengd naar 1 september. Ook in verband met de anderhalvemeter-samenleving valt daarmee dit jaar definitief het doek voor onze boekenmarkt die op 11 juli was gepland.

Amnesty in andere media
Ook 't Groentje besteedt aandacht aan het feit dat onze boekenmarkt dit jaar niet doorgaat. Coordinator Ferdinand Hoogewoud licht deze moeilijke beslissing toe. Lees hier het artikel.

Mensenrechten en het coronavirus
De coronapandemie grijpt diep in op de levens van mensen wereldwijd. Regeringen nemen vergaande maatregelen om mensen te beschermen tegen het coronavirus. Amnesty zet haar werk onverminderd voort, want in veel landen wordt de coronacrisis gebruikt om mensenrechten te schenden.
Wil je meer weten over hoe het zit met mensenrechten in tijden van corona? Kijk dan op de website van Amnesty Nederland.

Collecteweek Amnesty voortijdig gestopt

In de week van 9 t/m 14 maart kon er een collectant van Amnesty Houten bij je aanbellen, want het was weer tijd voor de jaarlijkse collecteweek. En ook dit jaar vroegen we je ruimhartig te doneren.

Helaas heeft Amnesty Nederland op donderdag 12 maart moeten besluiten om in heel Nederland de collecteweek voortijdig te stoppen. Amnesty Nederland heeft daartoe besloten, nadat het kabinet in een persconferentie verstrekkende maatregelen bekend had gemaakt vanwege het coronavirus.

Deze beslissing van Amnesty Nederland was een lastige en verdrietige: "Maar ons inziens wel de enige juiste, omdat we de gezondheid van onze vrijwilligers en iedereen met wie zij in contact komen niet in gevaar willen brengen."

Resultaten collecte Houten

Ook in Houten is die dag gestopt met het collecteren. Gelukkig waren de meeste van onze collectanten toen al op pad geweest en hebben zij toch -gezien de omstandigheden- het mooie bedrag van in totaal € 7.940 weten op te halen. Lees hier meer over de collecte in Houten.

Heb je de collectant gemist en wil je toch doneren en helpen om van de collecte een succes te maken? Maak dan op eenvoudige wijze je eigen online collectebus aan!

Indrukwekkende thema-avond over racisme en discriminatie

Op maandag 2 maart organiseerde Amnesty Houten een thema-avond over racisme en discriminatie in Film aan de Slinger. De avond was tevens de aftrap van de collecteweek van Amnesty International en staat daarnaast in het teken van 75-jaar Vrijheid.

Die avond stond de volgende vraag centraal: 'Wat doet racisme en discriminatie met jongeren?'. Er waren 52 bezoekers, waaronder veertien leerlingen en twee docenten van college De Heemlanden. We startten met het zien van de documentaire 'Ik alleen in de klas' van Karin Junger. Daarna praatten de aanwezigen na over deze indringende documentaire, onder leiding van Ben Loth. Loth is bekend van de mensenrechtendialoog van Amnesty.

Doordat Aan de Slinger deze avond sponsorde, was de toegang voor iedereen gratis. Lees hier meer informatie over deze thema-avond.

Interview met Ben Loth

Ben Loth, aangesloten bij Amnesty Nijmegen, werkte jaren als docent maatschappijleer op een middelbare school in Cuijk. Hij vertelt in een interview aan Ardine Korevaar en Liesbeth Aveling van Amnesty Houten waarom hij zich zo gedreven inzet voor een vrijheid die vrij is van discriminatie. En waaróm hij het gesprek daarover zo belangrijk vindt. Lees hier het interview met Ben.

Voor wie kun je deze maand schrijven?

Ook deze maand kun je meedoen aan onze acties en schrijven voor:

• De Russiche kunstenares en activisite Yulia Tsvetkova. Zij wordt beschuldigd van het 'maken van pronografische materialen'. Zij plaatste op sociale media tekeningen van het naakte vrouwelijke lichaam. Zij kan tot 6 jaar gevangenisstraf hiervoor krijgen.
  • Ook kun je schrijven voor activisten uit Guinee. Op 6 maart hielden Ibrahima Diallo en Sekou Koundono een persconferentie. Zij beschuldigden daarin de directeur van een speciale politie-eenheid van afluisterpraktijken en marteling en andere vormen van mishandeling. Een dag later werden ze opgepakt. Ze worden vervolgd voor verzonnen aanklachten zoals het beledigen van een overheidsfunctionaris en het verspreiden van informatie die de openbare veiligheid bedreigt.
  • En tenslotte kun je in actie komen voor dichters uit Myanmar. Zes leden van de satirische dichtgroep Peacock Generation zitten celstraffen uit van tussen de 2 en 3 jaar. Ze zijn opgepakt voor een optreden waarin ze kritiek uitten op het Myanmarese leger.

En natuurlijk geven we je ook deze maand meer informatie over hun lot en hebben we voorbeeldbrieven voor je.

Scholenwerkers vertellen over mensenrechten

Ook dit schooljaar laten onze scholenwerkers de groepen 7 en 8 van de Houtense basisscholen kennis maken met het onderwerp mensenrechten. Zij gebruiken daarvoor speciaal ontwikkeld lesmateriaal om de leerlingen op een uitnodingende manier te laten nadenken en een eigen mening over mensenrechten te vormen.

In de maand mei hebben zij aan de groepen 8 van bassischool ‘t Mozaïek en De Stek in Houten en de St. Michiel basisschool in Schalkwijk een les gegeven over ‘Vluchten voor de oorlog’. Op de foto is te zien welke nummers van de kinderrrechten deze groepjes leerlingen van bassischool ‘t Mozaïek heel belangrijk vinden.

Amnesty Nederland strijdt al ruim 50 jaar tegen onrecht!

Op 14 april 1968, zeven jaar na de oprichtingsvergadering van Amnesty International en vier jaar nadat Amnesty een raadgevende status kreeg bij de Verenigde Naties, werd de Nederlandse afdeling van Amnesty International opgericht. Zij groeide uit tot een van de grootste Amnesty-afdelingen ter wereld. Lees hier meer over de wijze waarop we actie voeren en waarmee we verandering mogelijk maken.

Ook in Europa staan mensenrechten onder druk

Het respect voor mensenrechten is ook in Europa minder vanzelfsprekend geworden. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie en lastercampagnes. Nieuwe wetten maken hen monddood. De persvrijheid wordt aan banden gelegd. Lees hier meer over wat er in Europa speelt en hoe landen daar mee omgaan.