Decemberacties: filmavond Amnesty en Write for Rights
  • Amnesty International afdeling Houten organiseert al jarenlang in december een filmavond in samenwerking met Film aan de Slinger. Dit jaar is dat op dinsdag 10 december. Het is deze keer een bijzonder jaar: Nederland viert dit jaar 75 jaar vrijheid en 10 december is de Internationale Dag van de Mensenrechten.

De film die je kunt kunt gaan zien is 'The Swallows of Kabul' van Zabou Breitman en Eléa Gobbé-Mévellec. Het is een prachtige en meeslepende animatiefilm over liefde en moed in tijden van repressie.

Na afloop van de film praten we graag verder met je over de film, onder het genot van een drankje.

• Write for Rights: doe ook in Houten mee op vrijdag 13 december aan deze wereldwijde schrijfactie!

Lees hier meer over onze acties in het kader van de Internationale Dag van de Rechten van de Mens.

Ook Amnesty Houten op Fair & Duurzaam Festival
Op zaterdag 9 november werd in College de Heemlanden het Fair & Duurzaam Festival Houten gehouden, omdat Houten dit jaar 10 jaar Fair Trade Gemeente is.

Tijdens deze dag was iedereen van harte welkom om op verschillende manieren kennis te maken met fairtrade en duurzaamheid. De organisatie had een programma gemaakt rondom eerlijke en duurzame handel en producten. Diverse kramen, discussieforum, lezing over klimaatcrisis, muziek, modeshow bijvoorbeeld.

Omroep Houten heeft deze impressie van het festival uitgezonden.

Ook Amnesty Houten was met een kraam op het festival aanwezig. Velen gingen het gesprek met ons aan en waren geïnteresseerd in de link tussen fair trade en mensenrechten.

Er staan weer nieuwe brieven voor je klaar

Ook deze maand kun je meedoen aan onze schrijfacties en schrijven voor een journalist in Cuba, een mensenrechtenactivist in Equatoriaal-Guinea en voor Rohingya-vrouwen in Bangladesh. En natuurlijk geven we je meer informatie over hun lot.

Scholenwerkers vertellen over mensenrechten

Ook dit schooljaar laten onze scholenwerkers de groepen 7 en 8 van de Houtense basisscholen kennis maken met het onderwerp mensenrechten. Zij gebruiken daarvoor speciaal ontwikkeld lesmateriaal om de leerlingen op een uitnodingende manier te laten nadenken en een eigen mening over mensenrechten te vormen.

In de maand mei hebben zij aan de groepen 8 van bassischool ‘t Mozaïek en De Stek in Houten en de St. Michiel basisschool in Schalkwijk een les gegeven over ‘Vluchten voor de oorlog’. Op de foto is te zien welke nummers van de kinderrrechten deze groepjes leerlingen van bassischool ‘t Mozaïek heel belangrijk vinden.

Amnesty Nederland strijdt al ruim 50 jaar tegen onrecht!

Op 14 april 1968, zeven jaar na de oprichtingsvergadering van Amnesty International en vier jaar nadat Amnesty een raadgevende status kreeg bij de Verenigde Naties, werd de Nederlandse afdeling van Amnesty International opgericht. Zij groeide uit tot een van de grootste Amnesty-afdelingen ter wereld. Lees hier meer over de wijze waarop we actie voeren en waarmee we verandering mogelijk maken.

Ook in Europa staan mensenrechten onder druk

Het respect voor mensenrechten is ook in Europa minder vanzelfsprekend geworden. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie en lastercampagnes. Nieuwe wetten maken hen monddood. De persvrijheid wordt aan banden gelegd. Lees hier meer over wat er in Europa speelt en hoe landen daar mee omgaan.