Themales

Als we in groep 7 een basisles hebben verzorgd, kunnen we het jaar daarop in dezelfde groep terugkomen. We geven dan geven een themales rondom een specifiek onderwerp. Dat kan zijn: kindsoldaten, kinderarbeid, discriminatie of vluchtingen. Meestal kiezen we er voor om aan te sluiten bij het thema van Amnesty International van dat lopende jaar. In overleg met de docent kan vanzelfsprekend ook voor een ander onderwerp gekozen worden.

In 2011 was het thema 'kindsoldaten'. Ook bij een themales laten we een video zien. Opvallend is dat veel leerlingen al bekend zijn met dit thema. Met de stelling 'Kindsoldaten moeten gestraft worden voor hun misdaden', zijn de leerlingen het meestal niet eens. Velen weten dat deze kinderen niet vrijwillig in een leger gingen en ook dat zij allerlei vreselijke dingen onder druk moesten doen.
Een vervolgles begint vaak met het opfrissen van de kennis van de leerlingen van Amnesty International aan de hand van enkele kwisvragen.

Als het mogelijk is, delen de scholenwerkers in de lessen ook nog materiaal uit, variërend van een folder over mensenrechten tot pennen of stickers.