Film Tori et Lokita

Tori et Lokita

Foto: Benoît Dervaux

10 december is de Internationale Dag van de Rechten van de Mens. Elk jaar vraagt Amnesty International, afdeling Houten extra aandacht hiervoor. Want de schending van mensenrechten gaat constant door. In Houten wordt dinsdag 13 december onder meer een filmavond in samenwerking met Aan de Slinger georganiseerd.

Dinsdag 13 december vertoont Film aan de Slinger in samenwerking met Amnesty Houten de film “Tori et Lokita”, aanvang 19.45 uur in de Kleine Zaal. Komt dat zien!

In de film gaat het over meerdere mensenrechten. In de Filmfoyer is Amnesty aanwezig. U kunt als u wilt ook dit jaar weer meeschrijven met de internationale actie Write for Rights. Na afloop van de film praten we graag verder met u over de film, onder het genot van een drankje.

Deze film ging op 25 mei 2022 in premiere op het Filmfestival van Cannes en werd ontvangen met een minutenlange staande ovatie.

Met Tori et Lokita houden tweevoudig Gouden Palmwinnaars Jean-Pierre en Luc Dardenne de kijker een spiegel voor.

Hun hartverscheurende observaties over de samenleving waarin we leven, confronteren ons met dat wat we niet willen zien. Twee tieners zijn Afrika ontvlucht en in België terecht gekomen. De harde realiteit van het vluchtelingenleven brengt de elfjarige Tori (Pablo Schils) uit Benin en zestienjarige Lokita (Joely Mbundu) uit Kameroen tot elkaar. Samen proberen ze een leven op te bouwen als broer en zus. Een verblijfsvergunning blijkt moeilijk te krijgen, waardoor ze van verschillende kanten in het nauw worden gedreven. Tori en Lokita lijken onzichtbaar voor de wereld om hen heen, maar gelukkig hebben ze elkaar.

Zoals altijd werkten de Dardennes met onervaren acteurs. De chemie tussen Pablo Schils en Joely Mbundu is fenomenaal en laat niemand onberoerd.

In de (internationale) pers

“ Tori et Lokita is een film over twee grote kinderen die proberen te ontsnappen uit de onderwereld waarin het systeem ze opsluit.” (Coen van Zwol, NRC)

“ De film grijpt je al na enkele minuten aan en laat je niet meer los” (Vertigo)

Festivals en prijzen:

2022 Speciale Gouden Palm, de Prix du 75e editie Festival de Cannes