Boekenmarkt 2019

Jaarlijkse boekenmarkt Amnesty op 6 juli groot succes

De boekenmarkt op 6 juli is goed verlopen, we hebben mooi weer gehad en veel aanloop. De omzet was dan ook hoog, bijna € 8000,- . Hier gaat nog wel de gemaakte onkosten vanaf, huur materiaal en vergunningen e.d. maar een mooi resultaat dankzij de inspanningen van de vele vrijwilligers. Ook dank aan transportbedrijf De Rooij die het transport verzorgde van de boeken van Schalkwijk naar Het Rond. De opbrengst van de boekenmarkt komt uiteraard ten goede aan de inspanningen van Amnesty International.

Er waren ongeveer 310 dozen die vol zaten met boeken, hiervan is naar schatting 60 tot 70% verkocht en er was natuurlijk voor elk wat wils, detectives en thrillers, romans, kinderboeken, literatuur, kunst etc.

Wij bedanken natuurlijk alle vrijwilligers die dit mogelijk gemaakt hebben en en transportbedrijf De Rooij die onze boeken heeft vervoerd.

Natuurlijk bedanken wij ook de kopers van onze boeken die wij hopelijk via deze actie een prettige leesvakantie hebben bezorgd. We hopen ze volgend jaar weer te zien als ze de boeken uit hebben.

MaS-scholieren

Dit jaar zijn ook twee scholieren, Jort en Robert, actief geweest voor de boekenmarkt. In het kader van hun MaS-stage ondersteunden zij het vaste team vrijwilligers met het sorteren van de ingeleverde boeken.

Boeken, boeken, boeken...

Romans, fantasy, science fiction, geschiedenis, koninklijk huis, cultuur, kunst,  fotografie etc. etc, jeugd en strips tot Engelse boeken, kookboeken en heel veel thrillers!

Boekenmarkt Amnesty in andere media

Leuk om te lezen:

• 't Groentje plaatste op 5 juni een interview met Hella van Veen, onze coördinator boekenmarkt én Nico Vermeeren en Astrid van der Veen, twee van de vele vrijwilligers die zich inzetten voor de jaarlijkse boekenmarkt.
  • Ook het Utrechts Nieuwsblad heeft uitgebreid aandacht besteed aan onze boekenmarkt. Onder de kop 'Amper tijd voor koffie bij strenge boekenkeuring' laten zij onder andere mensen die boeken doneren vertellen waarom ze dat doen. Ook scholier Jort komt in het artikel aan het woord.

Lees in onze rubriek 'Andere media' beide artikelen.

DSCN7168 2

DSCN7175 3

DSCN7195 2

DSCN7191 1

DSCN7200 1

DSCN7206 1

DSCN7207 1

DSCN7211 1

En als de boekenmarkt afgelopen is gaat alles weer op de fiets...

Vind je het leuk om te zien wat de plaatselijke kranten over onze boekenmarkt hebben geschreven? Klik dan hier!

Een greep uit de ruim driehonderd dozen vol gesorteerde boeken:

In 2018 was er een recordopbrengst van 5500 euro

Inmiddels zijn de resultaten bekend van de verkoop: maar liefst 5500 euro! Met dit bedrag worden de opbrengsten van afgelopen -ook al top- jaren wederom overschreden.

Ter vergelijking:

• Er waren dit jaar 230 dozen gesorteerde boeken, die gemiddeld per doos 21,44 euro hebben opgebracht.
  • In 2017 ging het om 270 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 16,48 euro, in totaal 4449 euro
  • In 2016 ging het om 185 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 18,50 euro, in totaal 3431 euro
  • In 2015 ging het om 250 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 13,56 euro, in totaal 3390 euro

Op de boekenmarkt was te zien hoeveel prachtige boeken weken lang op de diverse inleveradressen in Houten en Schalkwijk door gulle gevers zijn geschonken. Aan onze oproep om ook dit jaar weer grondig je boekenkast op te ruimen en ruimhartig je boeken aan ons af te staan, is duidelijk goed gehoor gegeven!

Dit jaar kon voor het eerst bij het betalen gebruik gemaakt worden van twee draagbare pinautomaten en was ook contactloos betalen mogelijk. Zo´n 215 kopers hebben daar gebruik van gemaakt en hebben samen voor 2595 euro gepind.

Vele vrijwilligers maanden aan de slag

Twintig vrijwilligers hebben er maanden naar toe gewerkt met boeken inzamelen, selecteren en sorteren: de Boekenmarkt Amnesty Houten. Uiteindelijk zijn er 230 dozen op pallets aangevoerd door Van Rooy Transport uit ‘t Goy naar de kramen nabij het winkelcentrum Het Rond te Houten.

Met goede boeken, zoals bezoekers meldden: “Wat een goede kwaliteit hebben jullie ook dit jaar weer” en een ander complimenteerde “Met die uitstekende sortering kan je gericht zoeken, heel fijn”. Even lekker snuffelen werd dan al gauw een half uur rondkijken en kopen.

En het resultaat mocht er dan ook zijn: er werd € 5.500,00 opgehaald voor het werk van Amnesty, wereldwijd en in Nederland, dat geheel afhankelijk is van particuliere bijdragen. Amnesty Houten is dan ook blij met zoveel boekeninleveraars en boekenkopers. Er wordt in Houten nog steeds véél gelezen.