Boekenmarkt

Recordopbrengst van 5500 euro

Amnesty Houten organiseert traditiegetrouw vlak voor de zomervakantie haar tweedehands boekenmarkt. Dit jaar vond de boekenmarkt plaats op zaterdag 30 juni op winkelcentrum Het Rond van 09.00 - 16.00 uur. Inmiddels zijn de resultaten bekend van de verkoop: maar liefst 5500 euro! Met dit bedrag worden de opbrengsten van afgelopen -ook al top- jaren wederom overschreden.

Ter vergelijking:

• Er waren dit jaar 230 dozen gesorteerde boeken, die gemiddeld per doos 21,44 euro hebben opgebracht.
  • In 2017 ging het om 270 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 16,48 euro, in totaal 4449 euro
  • In 2016 ging het om 185 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 18,50 euro, in totaal 3431 euro
  • In 2015 ging het om 250 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 13,56 euro, in totaal 3390 euro

Dit jaar kon voor het eerst bij het betalen gebruik gemaakt worden van twee draagbare pinautomaten en was ook contactloos betalen mogelijk. Zo´n 215 kopers hebben daar gebruik van gemaakt en hebben samen voor 2595 euro gepind.

Vele vrijwilligers maanden aan de slag

Twintig vrijwilligers hebben er maanden naar toe gewerkt met boeken inzamelen, selecteren en sorteren: de Boekenmarkt Amnesty Houten. Uiteindelijk zijn er 230 dozen op pallets aangevoerd door Van Rooy Transport uit ‘t Goy naar de kramen nabij het winkelcentrum Het Rond te Houten.

Met goede boeken, zoals bezoekers meldden: “Wat een goede kwaliteit hebben jullie ook dit jaar weer” en een ander complimenteerde “Met die uitstekende sortering kan je gericht zoeken, heel fijn”. Even lekker snuffelen werd dan al gauw een half uur rondkijken en kopen.

En het resultaat mocht er dan ook zijn: er werd € 5.500,00 opgehaald voor het werk van Amnesty, wereldwijd en in Nederland, dat geheel afhankelijk is van particuliere bijdragen. Amnesty Houten is dan ook blij met zoveel boekeninleveraars en boekenkopers. Er wordt in Houten nog steeds véél gelezen.

De volgende Boekenmarkt is in juni 2019. De opbrengsten komen ook dan vanzelfsprekend geheel ten goede aan Amnesty International.

Doneren boeken

Sinds woensdag 23 mei zijn vele vrijwilligers wekenlang twee avonden in de week druk in de weer geweest met het sorteren van de gedoneerde boeken door de inwoners van Houten en Schalkwijk. Daardoor stonden er uiteindelijk zo´n 240 dozen vol prachtige boeken klaar voor de verkoop! Dit jaar hebben we ook hulp gehad van transportbedrijf De Rooy die ons twaalf pallets leverde en de dozen gesealed en wel zaterdagochtend in één van zijn vrachtauto´s vroeg naar Het Rond heeft gebracht!

Op de boekenmarkt was te zien hoeveel prachtige boeken weken lang op de diverse inleveradressen in Houten en Schalkwijk door gulle gevers zijn geschonken. Aan onze oproep om ook dit jaar weer grondig je boekenkast op te ruimen en ruimhartig je boeken aan ons af te staan, is duidelijk goed gehoor gegeven!