Huis-aan-Huiscollecte

Resulaten collecteweek 2018 bekend

De jaarlijkse collecteweek van Amnesty is inmiddels achter de rug en de Houtense resultaten zijn bekend: er is een kleine € 10.000 opgehaald door maar liefst 107 vrijwilligers! Dit bedrag is weliswaar iets minder dan vorig jaar, maar het mag volgens de coördinatoren een goede week genoemd worden, zeker gezien het koude weer van die week!

Wist je dat:

• We in Houten-Zuid ongeveer hetzelfde bedrag opgehaald als vorig jaar: zo rond de € 3.600?
  • Er vorig jaar in Houten-Zuid 38 vrijwilligers de deuren langsgingen? Dit jaar waren dat er 35.
  • Er in Houten-Noord 72 collectanten zich hebben ingezet?
  • De opbrengst in Houten-Noord € 6.131 was?
  • We dit jaar meededen aan de pilot met digitale bussen? Er zijn in Houten tien digitale collectebussen gebruikt. Veel mensen waren verrast, dat ze ook met pin/contactloos konden doneren.
  • Er toch nog wel voorkeur voor contant geld was? Nog niet veel mensen wilden van de digitale bus gebruik maken. Misschien omdat men het toch handig vindt om zo van al die kleine muntjes af te komen?
  • We merkten dat bij het pinnen het bedrag gemiddeld hoger was, dan wanneer men cash doneerde?
  • De gepinde bedragen zo tussen de € 2,50 en 3,00 lagen?
  • De pilot met de digitale collectebussen over een tijdje geëvalueerd wordt? Dan zal blijken of Amnesty in de toekomst hiermee verder gaat. Daarbij zal ook gekeken worden naar de kosten die aan de nieuwe bussen verbonden zijn en de logistieke en administratieve werk.
  • Ook dit jaar er weer enkele bijzondere gesprekjes waren? Zeker als er een kind meeliep met de collectant. Dat bleek vaak voor een wat luchtigere toon te zorgen.
  • Tijdens het collecteren iemand zich spontaan heeft aangemeld als nieuwe collectant voor volgend jaar?

Collectant gemist?

Heb je trouwens dit jaar de collectant gemist? Wees gerust: dan kan je ook nu nog Amnesty financieel steunen. Je kunt bijvoorbeeld (eenmalig) geld doneren of schenken met belastingvoordeeld of wellicht Amnesty in je testament opnemen. De keuze is aan jou!

Maar misschien heb je al gebruik gemaakt van de mogelijkheid om jouw eigen online collectebus te maken en kon je collecteren zonder door weer en wind te hoeven gaan. Op deze manier kan je trouwens het hele jaar door je online vrienden om een (kleine) bijdrage vragen in de strijd voor mensenrechten.

Amnesty ontvangt geen geld van overheden

Amnesty International is volstrekt onafhankelijk en onpartijdig, niet gebonden aan enige regering, politieke ideologie, religie of economisch belang en neemt voor onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden. Amnesty financiert haar werk voornamelijk door giften van leden en donateurs en door inkomsten uit de landelijke collecteweek. De collecteweek is daarom enorm belangrijk voor Amnesty International.

Als je wilt zien hoeveel er in Nederland tijdens de collecteweek is opgehaald, klik dan hier.