Huis-aan-huiscollecte van 9 t/m 14 maart 2020

Het begint alweer op te schieten: de jaarlijkse collecte van Amnesty International vindt dit jaar plaats van maandag 9 maart tot en met zaterdag 14 maart.

Ook in Houten doen we hieraan mee en gaat een team van tientallen vrijwilligers huis-aan-huis langs met de vraag of ook jij wilt doneren.

Een deel van onze collectanten deed afgelopen twee jaar mee met een pilot met pinbussen. Uit de evaluatie (samen met andere doelen) werd landelijk geconcludeerd dat de extra kosten niet opwegen tegen de extra opbrengsten. Daarom gaan we in de komende collecteweek met iDeal QR werken. Hiermee kan je met een smartphone veilig doneren via je eigen bank-app. Meerdere organisaties werken hier al succesvol mee voor hun collecteweek.

Als je belangstelling hebt om je als collectant in te zetten voor het werk van Amnesty, neem dan contact op met een van onze collecte-coördinatoren: Miriam Boonen (miriam.amnestycollecte@outlook.com) voor Houten-zuid en Margreet Rijlaarsdam (rijlaarsdammh@hetnet.nl) samen met Jan van Bergen voor Houten-noord.

Resultaten in 2019: mooie opbrengst van € 9.350 voor mensenrechten

Inmiddels is de collecteweek achter de rug en weten we de totale opbrengst in Houten: maar liefst € 9.350. Een mooi bedrag voor het vele noodzakelijke werk van Amnesty. Alle gulle gevers bedankt!

Wist je dat:

• Er in Houten een kleine honderd collectanten dagen lang op pad zijn geweest.
  • De proef met de pinbussen dit jaar was verlengd. We hadden er in totaal tien.
  • De indruk is dat de mensen er vertrouwder mee waren dan vorig jaar. Ook is er wat vaker gebruik van gemaakt.
  • Er in totaal een bedrag van € 556,- is gepind.
  • Er in de pinbussen € 1415 aan contant geld is gedoneerd. Het contante geld lijkt dus vooralsnog favoriet te zijn.
  • Je, als je de collectant hebt gemist; ook dan Amnesty nog financieel kunt steunen. Je kunt bijvoorbeeld (eenmalig) geld doneren of schenken met belastingvoordeel of wellicht Amnesty in je testament opnemen. De keuze is aan jou!
  • Je ook je eigen online collectebus kunt maken. Zo kun je mooi het hele jaar door collecteren zonder door weer en wind te hoeven gaan. Vraag gewoon je online vrienden om een (kleine) bijdrage in de strijd voor mensenrechten.
  • De landelijke teller uiteindelijk op € 1.215.205,00 is komen te staan.

______________________________________________________________________________________________________________

‘Ik ben er absoluut van overtuigd dat jullie brieven tot mijn vrijlating hebben geleid.’

Teodora del Carmen Vásquez uit El Salvador werd ten onrechte beschuldigd van abortus, wat in haar land ten strengste verboden is. Amnesty voerde intensief actie voor haar vrijlating en in 2018 werd ze na 10 jaar weer met haar gezin herenigd.

Missie Amnesty

Amnesty International streeft naar een wereld waarin iedereen profiteert van de mensenrechten. Om dat te bereiken doet Amnesty onderzoek naar schendingen van deze rechten en voert daar actie tegen.

Waarom een collecte?

Amnesty is een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde voor de organisatie.

Met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Voor bijvoorbeeld Teodora del Carmen Vásquez én voor vele anderen.