Groep 337

Scholenwerk

Amnesty Houten te gast bij De Heemlanden

Op vrijdag 23 december 2016 waren 's morgens twee scholenwerkers van de groep Houten van Amnesty te gast bij twee brugklassen van College De Heemlanden. De leerlingen hebben groetenkaarten geschreven. Dit zijn kaarten om mensen overal ter wereld die onterecht vastzitten (vaak zonder een eerlijk proces, toegang tot een advocaat of medische hulp), een hart onder de riem te steken. Zo'n kaart geeft niet alleen morele steun, maar leidt soms ook  tot betere bescherming of behandeling in de gevangenis. Amnesty International heeft groetenkaarten op de website staan die online gemaakt kunnen worden. De leerlingen van College De Heemlanden hebben echter de moeite genomen om zélf groetenkaarten te maken! Er is actie gevoerd voor:

  • Shawkan uit Egypte
  • Opvanghuizen voor meisjes in Burkina Faso
  • Jessica Profeta uit de Dominicaanse Republiek
  • Teodora del Carmen uit El Salvador

 De brugklasleerlingen van mentor Sabine Kruijsen hebben elk

een persoon gekozen en daar de kaart voor gemaakt.

De school frankeerde de kaarten en verstuurde ze nog dezelfde dag.

 

Goede Doelen Markt
Na afloop van de laatste les voor de kerstvakantie was er een Goede Doelen Markt in de grote hal van De Heemlanden. De leerlingen mochten een goed doel kiezen en daarvoor geld inzamelen. Er waren allerlei goede doelen er er was overal lekkers te koop waarbij de opbrengst voor het goede doel was.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de Amnesty tafel waren vijf leerlingen actief en er was een prachtige cake gemaakt met

daarop de tekst 'Amnesty International', geheel in de kleuren van Amnesty International.

Er werden ook handtekeningen gezet op een petitielijst

en er waren allerlei materialen van Amnesty te koop.

 

 

 

Gastles op Houtens

De scholenwerkers van Amnesty Houten hebben op vrijdag 20 december 2013 voor het eerst op Houtens in maar liefst acht klassen van het VMBO-3 een gastles gegeven. Dit gebeurde in het kader van het project 'Iets doen voor een ander'. De scholenwerkers vertelden over het werk van Amnesty International en de groep Houten. Verder heeft de Rusland-petitie aandacht gekregen en is de Amnesty International-film vertoond. 

 

 

Werkwijze scholenwerkers

De kracht van Amnesty International is dat veel mensen het onderwerp mensenrechten belangrijk vinden. Ook als onderwerp van een les hebben leerkrachten en leerlingen er belangstelling voor. Kennis is niet het enige doel. De Amnesty-lessen maken leerlingen bewust van hun houding aangaande mensenrechten en hun mening daarover. Het is daarnaast ook ontzettend leuk om deze lessen te geven. Reden genoeg voor de Amnesty-groep Houten om actief te zijn op de scholen in onze gemeente.

 

Meer dan 25 jaar verzorgen we lessen voor groep 7 en 8 op verschillende basisscholen binnen Houten. Begonnen bij enkele scholen, bezoeken wij nu vrijwel alle scholen in Houten. Dit doen we met een enthousiast team van ongeveer zes vrijwilligers. We proberen elk schooljaar weer aanwezig te zijn om de scholieren te vertellen over het werk van Amnesty en om hen te leren beseffen wat de betekenis is van mensen- en kinderrechten. Amnesty biedt scholen twee soorten lessen aan: een basisles en een themales. De lessen zijn zowel informatief als interactief en duren meestal een half dagdeel.

Ook geven we les aan het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs, het AOC Wellantcollege. Via de Maatschappelijke Stage (MaS) kunnen leerlingen van College de Heemlanden zich praktisch actief inzetten voor Amnesty.      

 

Interesse?

Wilt u meer informatie over het verzorgen van lessen op uw school of wilt u zelf als scholenwerker aan de slag? Neem dan contact op met Liesbeth Aveling (030-6377550) of stuur een mail naar: Liesbeth.aveling@wippler.nl

 

 

scholenwerk leerlingen"Ik vond dat het werkboekje er goed en kleurrijk uitziet.

De tekst en weetjes waren leuk en interessant. 

De dvd was een leuke manier om alles te laten zien, het werkboekje was

een goed idee individueel en samenwerken te combineren.

Ik hoop dat jullie verder gaan met helpen en wakker schudden, en bedankt voor de leuke les en informatie," (Angolina, leerling groep 7, 't Schoolhuys)

 

 

scholenwerk groep
   

 

 

 

 

 

  

 

 

"Interessante, afwisselende les waarin kinderen zich bewust worden van het feit dat vrijheid niet vanzelfsprekend is."(docent groep 8, Klavertje 4)