Boekenmarkt 2021

interview over de boekenmarkt in 't groentje

AMNESTY BOEKENMARKT HOUTEN GESLAAGD

De Amnesty Boekenmarkt te Houten van zaterdag 11 september kan geslaagd genoemd worden. Veel gegadigden wisten de weg naar Het Rond te vinden en troffen daar een ruim opgezette Boekenmarkt aan. ’s Ochtends vroeg was met behulp van vele vrijwilligers en De Rooy Transport de markt opgebouwd. Ook het aanbod van zeer goede boeken was ruim. Kopers uitten dat ook: “wat een mooie boeken” en “wat goed gesorteerd” werd meerdere keren gehoord.
Het weer zat de Boekenmarkt gelukkig ook erg mee, slechts een paar keer gedurende korte tijd heel lichte regen.
Amnesty Houten is heel blij met en dankbaar voor alle belangstelling en de opbrengst van bruto 6.600 euro. Geld dat hard nodig is om het werk van Amnesty International te steunen. Een stimulans om volgend jaar weer een Boekenmarkt te organiseren.

Zie hier voor de foto's

Boekenmarkt 2020

Boekenmarkt gaat dit jaar niet door wegens coronamaatregelen

In het voorjaar vroegen we je om alvast de datum van zaterdag 11 juli in je agenda te noteren. Want dat was de dag waarop we dit jaar onze jaarlijkse boekenmarkt zouden houden. Dat was voordat ook Nederland te maken kreeg met het coronavirus. En inmiddels voelden velen het al aankomen, maar helaas moesten we je definitief laten weten dat de boekenmarkt dit jaar niet kon doorgaan.

Op 21 april maakte namelijk premier Rutte op een persconferentie na het crisisberaad van het kabinet bekend dat de meeste beperkingen rondom het coronavirus van kracht blijven. De anderhalvemeter-samenleving bleef van kracht en ook het verbod op evenementen dat tot 1 juni gold, werd verlengd naar 1 september. En daarmee viel ook definitief het doek voor onze boekenmarkt van 11 juli.

Het is een grote tegenvaller voor velen, maar een verstandig besluit ook gezien de anderhalve meter-maatregel. Amnesty Houten bedankt iedereen die boeken had willen doneren of had aangeboden om boeken te helpen inzamelen, te sorteren of zich op een andere manier voor de boekenmarkt had willen inzetten. Hopelijk zien we elkaar volgend jaar weer als vanouds op de boekenmarkt!

Andere media

Ook 't Groentje besteedt aandacht aan het feit dat onze boekenmarkt dit jaar niet doorgaat. Coordinator Ferdinand Hoogewoud licht deze moeilijke beslissing toe. Lees hier het artikel.

• 2019

Jaarlijkse boekenmarkt Amnesty op 6 juli groot succes

De boekenmarkt op 6 juli is goed verlopen, we hebben mooi weer gehad en veel aanloop. De omzet was dan ook hoog, bijna € 8000,- . Hier gaat nog wel de gemaakte onkosten vanaf, huur materiaal en vergunningen e.d. maar een mooi resultaat dankzij de inspanningen van de vele vrijwilligers. Ook dank aan transportbedrijf De Rooij die het transport verzorgde van de boeken van Schalkwijk naar Het Rond. De opbrengst van de boekenmarkt komt uiteraard ten goede aan de inspanningen van Amnesty International.

Er waren ongeveer 310 dozen die vol zaten met boeken, hiervan is naar schatting 60 tot 70% verkocht en er was natuurlijk voor elk wat wils, detectives en thrillers, romans, kinderboeken, literatuur, kunst etc.

Wij bedanken natuurlijk alle vrijwilligers die dit mogelijk gemaakt hebben en en transportbedrijf De Rooij die onze boeken heeft vervoerd.

Natuurlijk bedanken wij ook de kopers van onze boeken die wij hopelijk via deze actie een prettige leesvakantie hebben bezorgd. We hopen ze volgend jaar weer te zien als ze de boeken uit hebben.

MaS-scholieren

Dit jaar zijn ook twee scholieren, Jort en Robert, actief geweest voor de boekenmarkt. In het kader van hun MaS-stage ondersteunden zij het vaste team vrijwilligers met het sorteren van de ingeleverde boeken.

Boeken, boeken, boeken...

Romans, fantasy, science fiction, geschiedenis, koninklijk huis, cultuur, kunst,  fotografie etc. etc, jeugd en strips tot Engelse boeken, kookboeken en heel veel thrillers!

Boekenmarkt Amnesty in andere media

Leuk om te lezen:

• 't Groentje plaatste op 5 juni een interview met Hella van Veen, onze coördinator boekenmarkt én Nico Vermeeren en Astrid van der Veen, twee van de vele vrijwilligers die zich inzetten voor de jaarlijkse boekenmarkt.
  • Ook het Utrechts Nieuwsblad heeft uitgebreid aandacht besteed aan onze boekenmarkt. Onder de kop 'Amper tijd voor koffie bij strenge boekenkeuring' laten zij onder andere mensen die boeken doneren vertellen waarom ze dat doen. Ook scholier Jort komt in het artikel aan het woord.

Lees in onze rubriek 'Andere media' beide artikelen.

DSCN7168 2

DSCN7175 3

DSCN7195 2

DSCN7191 1

DSCN7200 1

DSCN7206 1

DSCN7207 1

DSCN7211 1

En als de boekenmarkt afgelopen is gaat alles weer op de fiets...

Vind je het leuk om te zien wat de plaatselijke kranten over onze boekenmarkt hebben geschreven? Klik dan hier!

Een greep uit de ruim driehonderd dozen vol gesorteerde boeken:

In 2018 was er een recordopbrengst van 5500 euro

Inmiddels zijn de resultaten bekend van de verkoop: maar liefst 5500 euro! Met dit bedrag worden de opbrengsten van afgelopen -ook al top- jaren wederom overschreden.

Ter vergelijking:

• Er waren dit jaar 230 dozen gesorteerde boeken, die gemiddeld per doos 21,44 euro hebben opgebracht.
  • In 2017 ging het om 270 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 16,48 euro, in totaal 4449 euro
  • In 2016 ging het om 185 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 18,50 euro, in totaal 3431 euro
  • In 2015 ging het om 250 dozen, gemiddelde opbrengst per doos 13,56 euro, in totaal 3390 euro

Op de boekenmarkt was te zien hoeveel prachtige boeken weken lang op de diverse inleveradressen in Houten en Schalkwijk door gulle gevers zijn geschonken. Aan onze oproep om ook dit jaar weer grondig je boekenkast op te ruimen en ruimhartig je boeken aan ons af te staan, is duidelijk goed gehoor gegeven!

Dit jaar kon voor het eerst bij het betalen gebruik gemaakt worden van twee draagbare pinautomaten en was ook contactloos betalen mogelijk. Zo´n 215 kopers hebben daar gebruik van gemaakt en hebben samen voor 2595 euro gepind.

Vele vrijwilligers maanden aan de slag

Twintig vrijwilligers hebben er maanden naar toe gewerkt met boeken inzamelen, selecteren en sorteren: de Boekenmarkt Amnesty Houten. Uiteindelijk zijn er 230 dozen op pallets aangevoerd door Van Rooy Transport uit ‘t Goy naar de kramen nabij het winkelcentrum Het Rond te Houten.

Met goede boeken, zoals bezoekers meldden: “Wat een goede kwaliteit hebben jullie ook dit jaar weer” en een ander complimenteerde “Met die uitstekende sortering kan je gericht zoeken, heel fijn”. Even lekker snuffelen werd dan al gauw een half uur rondkijken en kopen.

En het resultaat mocht er dan ook zijn: er werd € 5.500,00 opgehaald voor het werk van Amnesty, wereldwijd en in Nederland, dat geheel afhankelijk is van particuliere bijdragen. Amnesty Houten is dan ook blij met zoveel boekeninleveraars en boekenkopers. Er wordt in Houten nog steeds véél gelezen.