Geslaagde petitieactie op 8 maart voor Saudische vrouwen

Op vrijdag 8 maart 2019, Internationale Vrouwendag, zette Amnesty International zich in voor vrouwenrechten en activisten die daarvoor strijden. Ook in Houten kon je die dag meedoen aan de actie voor de Saudische activisten Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan en Aziza al-Yousef. Zij zitten gevangen en zijn gemarteld omdat ze opkomen voor rechten van vrouwen.

We stonden (in samenwerking met De Wereldwinkel) met onze actietafels in de Passage aan het Onderdoor. Er waren vele belangstellenden en maar liefst 190 mensen ondertekenden de petitie en 32 van hen maakten een groetenkaart.

Handtekeningen en opbeurende berichten
De petitie is bedoeld om de koning van Saudi-Arabië op te roepen de activisten vrij te laten en hen te beschermen tegen marteling. Als je wide kon je ook een kaartje sturen naar de gevangenis om deze dappere vrouwen een hart onder de riem te steken.

Kaarten voor leuke vrouwen in jouw omgeving
We deelden ook gratis kaarten uit om te sturen naar vrouwen die wat extra aandacht verdienen. Zo kon je een goede vriendin, behulpzame buurvrouw of lieve moeder in het zonnetje zetten.

Saudi-Arabië: vrouwen worden achtergesteld
Vrouwen hebben in Saudi-Arabië niet dezelfde rechten als mannen. Ze hebben toestemming van hun mannelijke voogd nodig als zij willen reizen, werken of studeren.

Pas sinds kort mogen ze autorijden. Maar de activisten die voor dit recht streden, hebben hier niet van kunnen profiteren. Ze zitten in de gevangenis. Sommigen zijn daar zelfs gemarteld. Een vrouw kreeg te horen dat naaste familieleden waren overleden. Pas een maand later hoorde ze dat dit een leugen was. Twee andere vrouwen werden gedwongen elkaar te zoenen. Ook kregen vrouwen elektrische schokken toegediend. De vrouwen hebben niets misdaan. Ze streden alleen maar vreedzaam voor rechten die zo vanzelfsprekend zijn. Toch werden ze opgepakt en gemarteld.

wiki-a-thon.png - 374,47 kBVrouwelijke mensenrechtenverdedigers op Wikipedia
Ook in de rest van de maand maart zet Amnesty zich in voor de verdedigers van vrouwenrechten. Samen met Wikimedia geeft Amnesty vrouwelijke mensenrechtenverdedigers een gezicht door over hen een pagina op Wikipedia aan te maken.

Meer risico voor vrouwen

Vrouwelijke activisten lopen vaak meer risico’s dan hun mannelijke collega’s. Zij krijgen zeer geregeld te maken met seksueel geweld, lastercampagnes en druk vanuit familie en hun gemeenschap.

Huidige stand van zaken

Lees hier over de huidige stand van zaken: de drie vrouwen zijn inmiddels vrijgelaten, maar de verzonnen aanklachten blijven.