Hieronder vindt u een impressie van de activiteiten van de groep Houten van Amnesty.

• December 2017: actietafel in de bibliotheek

Onze actietafel stond vanaf woensdag 13 december ook dit jaar weer voor de rest van de maand in de bibliotheek aan het Rond.

Als je nog niet had meegedaan aan de Schrijfmarathon van 8 december, kon je daar alsnog in actie komen tegen onrecht door een brief te schrijven. Er lagen in de bibliotheek voorbeeldbrieven voor je klaar, die je zelf kon schrijven. Maar je kon ook gebruik maken van de gedrukte brieven die je alleen maar hoefde te ondertekenen. De brieven waren in het Engels en Spaans, maar we hadden de Nederlandse vertaling erbij gelegd.

Je kon schrijven voor Hanan Badr el-Din in Egypte en voor de organisatie MILPAH in Honduras! Je vond op de actieftafel ook achtergrondinformatie over Hanan en de MILPAH, alsook informatie over het werk en het belang van Amnesty International. In totaal 53 bezoekers hebben de brieven ondertekend!

Voor twee activisten voor mensenrechten in hun land konden brieven aan autoriteiten geschreven worden. Voor Berta Cáceres in Honduras en Hanan Badr el-Din in Egypte.Beiden worden vervolgd voor hun werk: het opkomen voor mensenrechten. De presidenten van Honduras en Egypte wordt onder andere gevraagd om deze vreedzame activisten vrij te laten en schuldigen aan hun vervolging te straffen.
Nooit is het zeker dat er gevolg aan wordt gegeven, dat het helpt. Wel is zeker dat keer op keer vervolgde activisten laten weten aan Amnesty dat zij zich gesteund voelen, gehoord voelen, dat het hoop geeft, ook om door te gaan.

Totaal zijn er in de maand december in Houten maar liefst 440 brieven geschreven. Dat zijn dan ook 440 lichtpuntjes in de duistere wereld van degenen die vervolgd worden.

• 8 december: 387 brieven geschreven tijdens Schrijfmarathon in Houten

Rond de Dag van de Mensenrechten schrijven honderdduizenden mensen wereldwijd brieven voor mensen die onrecht is aangedaan, om hun ras, geloof, seksuele geaardheid of omdat ze in hun land opkwamen voor mensenrechten. En helaas is het nog steeds hard nodig om op te komen voor mensenrechten en voor mensen die daarvoor vervolgd worden. Maar we weten: we doen het niet voor niets, het steunt mensen en geeft hoop. Hoop voor een betere en lichtere wereld. Het is tenslotte beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Rond de Dag van de Mensenrechten schrijven honderdduizenden mensen wereldwijd tijdens de Schrijfmarathon brieven voor mensen die onrecht zijn aangedaan om hun ras, geloof, seksuele geaardheid of omdat ze zijn opgekomen voor mensenrechten.

Voorlopige resultaten Schrijfmarathon

Amnesty International noemt het hartverwarmend dat er zovelen in actie kwamen. Op meer dan 600 plaatsen in Nederland organiseerden vrijwilligers een schrijfactie. Hoeveel brieven er geschreven zijn, is nog niet bekend, maar het zijn er nu al meer dan 100.000. Dit filmpje geeft je een impressie van de dag.

Ook in Houten kon je mee doen aan de Schrijfmarathon, net zoals op 600 andere plekken in het land. Amnesty Houten organiseerde de Schrijfmarathon in samenwerking met de Wereldwinkel. Je kon brieven schrijven aan autoriteiten in Egypte en Honduras om aandacht en verbetering te vragen voor schrijnende situaties in hun land.

Houtense Schrijfmarathon

Ook in Houten kon je meedoen aan de Schrijfmarathon, georganiseerd door Amnesty Houten in samenwerking met de WereldWinkel. Aan de Amnesty-tafels tegenover de Wereldwinkel konden de brieven worden geschreven. Voor het gemak waren er voorbeeldbrieven, die alleen nog maar ondertekend hoefden te worden. En velen van het het winkelende publiek hebben daarvoor een paar minuten van hun tijd gegeven, waaronder burgemeester Wouter de Jong en raadslid Robert Pelleboer. Pelleboer versterkte tevens met enthousiasme een uur lang onze groep. En ook scholiere Ymke van Giezen van het Cals College versterkte maar liefst vier uur onze gelederen vanuit haar MaS-stage!

In totaal zijn er in Houten maar liefst 387 brieven geschreven voor Hanan Badr el-Din in Egypte en voor de organisatie MILPAH in Honduras.

In Houten schreven we voor:

Hanan Badr el-Din in Egypte. Deze mensenrechtenverdediger zet zich in voor de nabestaanden van mensen die zijn verdwenen. Zij is 6 mei 2017 opgepakt wegens lidmaatschap van de verboden Moslimbroederschap; haar straf is nog niet bekend. We schrijven voor Hanan omdat zij zich inzette voor mensenrechten.

Er zijn in Egypte veel gedwongen verdwijningen. In de zomer van 2013 werd in Caïro massaal geprotesteerd tegen de staatsgreep van het leger waarbij president Morsi werd afgezet en generaal El-Sisi de macht van hem overnam. Op 27 juli zag Hanan Badr el-Din op televisie beelden van de demonstraties. Zij herkende haar man Khaled, die gewond in het ziekenhuis lag. Toen zij hem daar wilde bezoeken was hij verdwenen. Hanan richtte daarop samen met anderen de Vereniging van Families van Slachtoffers van Gedwongen Verdwijningen op. De vereniging roept de regering van El-Sisi op bekend te maken waar de familieleden zijn gebleven. Ze geven persconferenties, vragen aandacht in de media en organiseren bijeenkomsten. Door alle aandacht melden zich steeds meer mensen van wie familieleden zijn ‘verdwenen’.In Egypte zijn sinds het aantreden van El-Sisi honderden politieke activisten ‘verdwenen’, vaak na eerst te zijn gemarteld. In de meeste gevallen zijn de veiligheidstroepen hiervoor verantwoordelijk.

De organisatie MILPAH in Honduras.
Honduras is uiterst gevaarlijk voor mensenrechtenverdedigers. En hoewel het recht op land in verschillende verdragen is vastgelegd, houden de Hondurese autoriteiten zich er niet aan. Wie protesteert als land dreigt te worden afgepakt, wordt geïntimideerd, met de dood bedreigd of zelfs vermoord. Meer dan honderd milieuactivisten zijn sinds 2010 in Honduras vermoord onder wie de vooraanstaande activiste Berta Cáceres. Daders worden zelden opgepakt en berecht, waardoor het geweld voortduurt. Ook de medewerkers van MILPAH lopen gevaar. Zij komen op voor de rechten van de Lenca-gemeenschap en voeren actie tegen de uitputting van grond van de Lenca door projectontwikkelaars.

De Lenca behoren tot de oorspronkelijke bevolking van Honduras. Ze zijn afhankelijk van het land waar zij wonen om in hun levensonderhoud te voorzien. Door de aanleg van vier enorme dammen in de Gualcarque-rivier vrezen de bewoners dat er te weinig water overblijft voor het verbouwen van voedsel. Bovendien is de rivier heilig voor hen. Er zijn internationale afspraken voor projecten zoals de aanleg van dammen. De inheemse bewoners moeten vooraf, in alle vrijheid en met kennis van alle feiten, hun mening over het project kunnen geven. Dat is hier niet goed gebeurd. MILPAH komt op voor de rechten van de Lenca-gemeenschap.

Kijk voor meer brieven en informatie op de landelijke website van Amnesty International.

• 12 december: Film 'I am not your negro'

Op dinsdag 12 december vertoonde Film aan de Slinger in samenwerking met Amnesty Houten de film ‘I am not your negro’ van regisseur James Baldwin. Na afloop was er in de foyer mogelijkheid om, aan de hand van prikkelende stellingen, deel te nemen aan een discussie over discriminatie. En hoewel hier door de filmbezoekers geen gebruik van is gemaakt, was het wel duidelijk dat de film na afloop de gemoederen duidelijk bezig hield en de kijkers aan het denken heeft gezet!

Amnesty Houten gaf jongeren tot 21 jaar korting; zij hoefden slechts € 5,00 te betalen.

Achtergrond

In 1979 beschreef James Baldwin in een brief aan zijn literaire agent zijn  project 'Remember this House'. Het zou een revolutionair en persoonlijk boek worden over drie vermoorde vrienden: Malcolm X, Medgar Evers en Martin Luther King jr. Bij Baldwins dood in 1987 waren slechts dertig pagina’s van het manuscript klaar. In 'I Am Not Your Negro' verbeeldt regisseur Raoul Peck het boek dat James Baldwin nooit afmaakte. Het resultaat is een radicaal, actueel onderzoek over ras in Amerika, waarbij Peck gebruik maakt van bijzonder archiefmateriaal en Samuel L. Jackson de teksten van Baldwin uitspreekt.

De documentaire heeft veel losgemaakt in de Verenigde Staten. Dat was ook de bedoeling van regisseur Raoul Peck: “de scherpe, confronterende en ontluisterende inzichten van Baldwin zijn nog steeds actueel”.

“De indrukwekkende en voor een Oscar genomineerde documentaire “I am not your Negro” laat alleen Baldwin aan het woord. We zien hem in tv-optredens en horen hem in zijn brieven en fragmenten uit zijn werk (voorgelezen door Samuel L. Jackson). Onvergelijkbaar en onvergetelijk”. (5* VPRO Cinema)

"I Am Not Your Negro is een bitter, dwingend betoog, dat toch begeestert. Archiefmateriaal van politiegeweld en rassenrellen loopt weerzinwekkend soepel over in nieuwsbeelden van nu”. (4* de Volkskrant)

Ook Amnesty op de Houtense Ondernemersdag
Ook Amnesty Houten was op 12 oktober aanwezig op de Houtense Ondernemersdag in College de Heemlanden. Tijdens deze middag werd ondermeer de jaarlijkse Meet & Match gehouden. Hierbij worden vragen om hulp van veelal vrijwilligersorganisaties gecombineerd met aanbiedingen van bedrijven en instellingen om de helpende handen toe te steken. En dat kan dan zijn helpende handen bij het verven van een gemeenschapsruimte, het organiseren van een uitje voor rolstoelafhankelijke ouderen tot het adviseren over hoe te komen tot activiteiten.

Als Amnesty Houten hebben we een mooie match kunnen maken met De Rooy Transporten voor het vervoer van de boeken voor de Boekenmarkt 2018! En FOOD’N’MOOD Catering wil ons een keer voorzien van een hapje&drankje of lunchpakketten bij een activiteit.
De contacten met instellingen, gemeentebestuur en bedrijven waren weer prima en Amnesty kan op voortdurende sympathie rekenen. Mooi dat er zoveel ondernemersactiviteiten zijn in Houten en dat er binnen de ondernemers een breed draagvlak is voor contact met de samenleving in Houten.

Huis-aan-huiscollecte

Collecteweek zit er weer op: ruim 10.000 euro opgehaald
Tijdens de collecteweek van 5 t/m 11 maart is er in Houten en Schalkwijk ruim 10.000 euro opgehaald voor Amnesty International. Uiteraard bedanken we alle collectanten voor hun inzet en de gevers voor hun gulle gift! Het geld is hard nodig, Amnesty is immers een onafhankelijke organisatie en neemt voor haar onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. En daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte van onschatbare waarde voor de organisatie. Met het geld dat tijdens de collecte wordt opgehaald, kan Amnesty haar werk blijven doen. Kijk hier voor de landelijke resultaten.

Wat weetjes:

• Er is in Houten Noord 6500 euro opgehaald en in Houten Zuid 3600 euro.
  • Er gingen 110 collectanten door weer en wind langs de deuren.
  • Er waren tien collectanten minder dan vorig jaar.
  • Er zat zo'n 1500 euro minder in de collectebussen dan vorig jaar.
  • Er is in sommige straten niet gecollecteerd en in Castellum helemaal niet.
  • De coördinatie van Houten Noord is dit jaar door de wijkhoofden Jan van Bergen en Margreet Rijlaarsdam overgenomen van Monique van Giezen, die dit jarenlang heeft gedaan.
  • De meeste collectanten waren tevreden en hebben aardige gesprekken gehad. Eén voorbeeldje: Een meneer opent de deur en de collectant stelt zich voor. "Amnesty, is dat een belangrijk goed doel?" vraagt de bewoner. De collectant antwoordt "Jazeker, dat vind ik een heel belangrijk doel" en geeft nog twee argumenten. Waarop de bewoner zegt: "Ik ben het helemaal met u eens" en stopt 20 euro in de bus.

Heb je de collectant gemist en wil je nog een bijdrage leveren? Dat kan nog steeds! Sms dan 'amnesty' naar 4333 (2 euro per sms) of stort op NL14RABO0303460326.

Heb je vragen over de collecte? Of wil je je aanmelden als collectant voor volgend jaar of als wijkhoofd in Houten Zuid? Stuur dan gerust een e-mail naar onze coordinatoren Miriam Boonen en Brigitte ter Braak, miriam.amnestycollecte@outlook.com  Alle hulp is meer dan welkom!

Nieuw: de online collectebus

Wist je dat het dit jaar ook mogelijk is om het hele jaar door online te collecteren voor Amnesty? Zo kun je heel eenvoudig je online vrienden om een kleine bijdrage vragen in de strijd voor mensenrechten. Maak nu jouw online collectebus.

Boekenmarkt

Bezoekers boekenmarkt kopen voor een recordbedrag aan boeken

Amnesty International organiseert in Houten traditiegetrouw vlak voor de zomervakantie een tweedehands boekenmarkt, dit jaar was dat op 24 juni. De boekenmarkt wordt uitsluitend met de inzet van vele vrijwilligers gerealiseerd en de boeken worden met dat doel aan Amnesty geschonken. De opbrengst komt uiteraard ten goede aan de inspanningen van Amnesty International Nederland en wereldwijd. Inmiddels is de opbrengst bekend en dat overtreft volledig alle verwachtingen én recordopbrengsten van afgelopen jaren. Er is deze keer maar liefst voor het geweldige bedrag van bijna € 4800,-- aan boeken verkocht! En dat is € 1000,-- meer dan vorig jaar.

Er stonden 270 dozen vol boeken voor je klaar

Aan onze oproep om ook dit jaar weer ruimhartig boeken te doneren en in te leveren is geweldig gehoor gegeven. De afgelopen wekenlang zijn er op acht adressen in Houten en Schalkwijk veel, heel veel boeken gedoneerd.

Al wekenlang zijn twee avonden per week twintig vrijwilligers druk geweest met het uitzoeken en sorteren van de ingeleverde boeken. Zij zorgden ervoor dat je op de boekenmarkt kon kiezen uit prachtige boeken, zo'n 270 dozen vol. Iedereen kon volop zijn of haar slag slaan door prachtige boeken te kopen voor een scherp prijsje. Traditiegetrouw staan we op Het Rond, maar door het slechte weer waren we deze keer binnen te vinden in de oude winkel van de Halfords. Het pand werd ter beschikking gesteld door Altera Vastgoed en Cushman & Wakefield.

Hieronder een impressie van de gesorteerde dozen!

• 25 juni: Opnieuw een geslaagde boekenmarkt

Op zaterdag 25 juni is weer de traditionele boekenmarkt van Amnesty Houten op Het Rond gehouden. Na maanden van inzameling en sorteren waren vanaf vroeg veel mensen in touw om ongeveer 185 dozen met geselecteerde en gesorteerde boeken aan te voeren en uit te stallen. Al voor de officiële start van 9.00 uur waren gegadigden al aan het snuffelen.

De gehele dag zijn er honderden kopers geweest die altijd wel iets van hun gading konden vinden. Ook veel kinderen waren blij met de leuke boeken en boekjes voor hun. Helaas begon het in de middag te regenen, maar ook toen bleven er mensen komen en kopen. Aan het eind van de dag kon de balans opgemaakt worden: een opbrengst van ruim € 3.700,00, die daarmee nog wat hoger ligt dan de opbrengst van vorig jaar.

Amnesty Houten is dan ook blij met iedereen die boeken heeft aangeleverd, die boeken heeft gekocht of die heeft geholpen.

Leuke weetjes:

• Op zaterdag 25 juni waren er vrijwilligers in touw van 05.30 uur tot 17.30 uur aan toe.
  • Tot 14.30 uur was het droog, helaas zakte het aantal bezoekers daarna door de regen in.
  • De verkopers waren enorm enthousiast.
  • De verkopers waren in drie 'verkoopblokken' ingeroosterd en telkens waren er zes à zeven verkopers druk in de weer.
  • Het publiek deelde veel complimenten uit: de boeken waren goed gesorteerd, goed aangeduid en van een uitstekende kwaliteit!
  • In de zes voorafgaande weken waren er maar liefst 185 (sinaasappel)dozen gesorteerd.
  • De opbrengst per doos was € 18,50.
  • De opbrengst is vergeleken met 2015 toegenomen met 4,9%.
  • Er waren vele vrijwilligers (soms wekenlang) in touw: boekenontvangers, schuureigenaar, sorteerders, vervoerders, verkopers, helpers bij het opzetten en afbreken van de kramen en allen die op een andere wijze hebben bijdragen aan de boekenmarkt.

We wensen de kopers veel leesplezier toe met hun nieuwe boeken en vanzelfsprekend komt de opbrengst van de boekenmarkt geheel ten goede aan het werk van Amnesty International.

Foto-impressie van de boekenmarkt 2016

Gift Diaconie Protestantse Gemeente

Amnesty Houten heeft het royale bedrag van € 1423,97 van de Diaconie Protestantse Gemeente Houten mogen ontvangen. De gift komt uit het collectegeld tijdens de 'stille week', de week vanaf Palmzondag tot Stille Zaterdag.

• Dinsdag 1 december

Coördinator Ferdinand Hoogewoud van de groep Houten was tussen 19.00 - 20.00 uur te gast bij Omroep Houten. Ferdinand kreeg ruim de tijd om onze decemberacties, met name de Avond voor Mensenrechten, toe te lichten.

•   Dinsdag 8 december

In samenwerking met Theater aan de Slinger is de film 'Ixcanul' getoond van regisseur Jayro Bustamante uit Guatamala. De film vertelt het verhaal van het 17-jarige Maya-meisje Maria. Zij wil de wereld aan de andere kant van de vulkaan verkennen. Ze heeft zich naar de wens van de ouder verloofd, maar wil liever mee met Pepe die op de koffieplantage werkt en waar zij zwanger van is. De film biedt een mooie inkijk in een boeiende andere cultuur.

Ruim tachtig geinteresseerden bezochten de film, waaronder zes jongeren onder de 21 jaar. Zij konden gratis naar de film.

• Donderdag 10 december

Op 10 december is bij JOINN! aan het Onderdoor een schrijfmarathon gehouden die een uur duurde. Bijna 35 brieven werden er geschreven, 35 kreten om gerechtigheid voor hen die geen rechten krijgen.

Velen wisten deze nieuwe locatie te vinden en wilden graag op deze dag laten weten dat zij protesteren tegen onrecht in de wereld. Uit de vele mogelijkheden is er in Houten voor twee mensen geschreven. Voor de Maleisische politieke cartoonist Zunar. Hij stak de draak met premier Najib Razak en tekende een spotprent nadat Razaks grootste politieke rivaal was gevangengezet. Tegen Zunar werden negen aanklachten ingediend. Hij kan tientallen jaren gevangenisstraf krijgen. Ook is geschreven voor Yecenia, een Mexicaanse huisvrouw die van moord op haar man wordt beschuldigd. Om haar tot een bekentenis te dwingen is zij langdurig gemarteld, waaronder ondersteboven ophangen, bijna verdrinken en slaan. Daarnaast werd gedreigd haar kinderen te vermoorden. Yecenia 'tekende' geblinddoekt!

In de brieven wordt een beroep gedaan op de autoriteiten op eerlijke behandeling en opschorting van arrest.

Onder de brievenschrijvers was ook burgemeester Wouter de Jong. Hij benadrukte het belang van het werk van Amnesty Houten. Met name ook in het voeren van actie en de bewustwording die nagestreefd wordt.

Dat het schrijven van brieven vaak helpt, blijkt uit de wekelijkse nieuwsberichten van vrijgekomen vervolgden. Of afgedwongen betere behandeling van vervolgden.

• Vrijdag 11 december

De  Avond voor Mensenrechten vond plaats in de Bibliotheek. Deze sfeervolle mix van muzikaal entertainment en informatie over mensenrechten kreeg lovende reacties uit het publiek. Tijdens dit evenement is actie gevoerd voor Eren Keskin.

Na een welkomstwoord van Amnesty Houten coördinator Ferdinand Hoogewoud, hield regiovertegenwoordiger Camilia Roemer namens Amnesty een inleidende voordracht. Vervolgens hield Kees de Jong, predikant bij de Protestantse Gemeente Houten, een toespraak waarna hij met het ontsteken van de Amnesty kaars de avond opende.
Voor Camilia Roemer, van afkomst half Nederlands en half Palestijns, is vrijheid een groot goed. In Nederland mogen wij vrij reizen, vrij leven, vrij zijn. Toch, zegt zij, zijn we er ons vaak niet van bewust dat het waarborgen van mensenrechten niet overal ter wereld een normaal ding is. In vele andere landen kun je niet zomaar zeggen dat politici er niets van bakken. Als je je niet bewust bent van mensenrechten kun je ook niets doen tegen mensenrechtenschendingen. Zij houdt ons voor dat het niet zo is dat we alleen van vrijheid genieten, soms moet je er ook voor vechten. Daarom is Camilia actief voor Amnesty.

Vervolgens opende dominee Kees de Jong de avond met de boodschap dat ieder mens deel van God is en daarom met respect moet worden benaderd. Zo begint artikel 1 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens: “Iedereen wordt vrij en met gelijke rechten geboren”. Dit moet al op school worden geleerd, vindt de heer de Jong. De rechten van de mens kun je zien als een groot speelplein waar iedereen mag zijn met rechten en plichten. Als kind moet je je dit bewust worden. Daarom mocht de 7-jarige Noura de Amnesty kaars ontsteken.

Gastspreker, de jonge schrijver Jim Vollebregt heeft nooit zoveel op gehad met zo’n vaag begrip als vrijheid. Wel realiseert hij zich wat de impact is van de actuele problemen vandaag de dag. Als je op een plek staat waar eerder een aanslag is gepleegd ervaar je de aanslagen in Parijs niet als een ver van mijn bed show. Het geweld, meent Jim, zorgt voor een schending van mensenrechten, daar ligt een gevoel van veiligheid aan ten grondslag. Een vluchteling vertelde hem dat toen hij in Nederland de eerste keer een vliegtuig zag overvliegen hij in een reflex ineen kromp omdat hij een bombardement verwachtte. Dat kun je je soms niet voorstellen. Hopelijk kan er iets gedaan worden om tot terroristen te laten doordingen dat geweld niet de oplossing is voor problemen die ook zij hebben, aldus Jim.

Het publiek genoot van de optredens van de talentvolle jonge musici. Leerlingen van het HMC en jongeren van Enter verzorgden enthousiaste optredens. Pianist David Zekveld gaf een mooie Beethoven en Chopin ten beste en Luc van Zanten vertolkte op de vleugel een preludium en fughetta van Bach. Violiste Agnes Laurens bracht met begeleiding van Tomas Kloosterman stijlvol een prachtige sonate van Vivaldi ten gehore. Virtuoos liet pianist Tomas Kloosterman horen hoe Rachmaninoff en Liszt beheerst en met gedoseerde emotie en temperament uitgevoerd kunnen worden. Nur Dabagh wist met een boeiende performance het publiek voor zich te winnen. Nur schreef speciaal voor deze avond een lied over mensenrechten. Aquarium duo Anneroos Schoeman en Maartje Duivenvoorden kregen aandachtig gehoor met hun bekoorlijk tweestemmig uitgevoerde luisterliedjes zich begeleidend met hun snaarinstrumenten. Jazzy en swingend sloot toetsenist Jesse Boere de avond af. De presentatie van de Avond voor Mensenrechten was in handen van Liesbeth Aveling.

Eren Keskin

In de maand december voert Amnesty actie voor de Turkse advocate en mensenrechtenactiviste Eren Keskin, die veroordeeld is tot tien maanden cel vanwege haar kritische houding tegenover de autoriteiten. Zij hield de autoriteiten verantwoordelijk voor de dood van een 12-jarige jongen en kreeg daarvoor tien maanden cel. Er werden reeds meer dan honderd rechtszaken tegen haar aangespannen en zij kreeg meerdere boetes. Eren geeft ook juridische bijstand aan vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld in gevangenschap.

Vrijwel alle bezoekers aan de Avond voor Mensenrechten hebben hun handtekening gezet onder de petitie waarin de Turkse autoriteiten wordt gevraagd haar niet te veroordelen voor haar activiteiten en niet te belemmeren in haar werk. De actietafel van Amnesty staat overigens de gehele maand december in de bibliotheek.

• Woensdag 16 december

In jongerencentrum Enter is de gratis film 'Crash' getoond. Een film waarin de levens van de personages letterlijk en figuurlijk botsen. Ze worden geconfronteerd met hun vooroordelen, achterdocht en met hun al dan niet latent racisme en seksisme.

Ook in Enter is een petitieactie gehouden voor de Turkse advocate en mensenrechtenactiviste Eren Keskin.

Amnesty voor het eerst bij Meet&Match

Donderdag 19 november vond de Houtense Meet&Match plaats waaraan Amnesty Houten voor het eerst aan deelnam. De Meet&Match wordt jaarlijks georganiseerd door het Platform Maatschappelijk Ondernemen Houten. Tijdens dit evenement weten bedrijfsleven, gemeente, maatschappelijke organisaties en onderwijs elkaar te vinden. Het concept is simpel maar doeltreffend: mensen zoeken elkaar op, vragen elkaar kort wat ze nodig hebben en vertellen dan wat ze te bieden hebben. Is er een match gemaakt, dan klinkt de scheepsbel. Dit jaar werden er in anderhalf uur tijd 124 matches gemaakt, waaronder die met Amnesty Houten (zie foto). In principe heeft Amnesty een match met de gemeente Houten en staan er nog vragen uit bij Viveste, Rabo-bank en Arval.

Hier meer informatie over de Meet&Match

Decemberacties

• Op 12 december vond voor de vijfde keer de 'Avond voor Mensenrechten' plaats in de Bibliotheek van Houten. De lustrum editie bleek een zeer succesvolle avond. Voorzitter Antoine de Haan van de Stichting 4 en 5 mei Comité Houten leidde de avond in. Het evenement werd opgeluisterd met optredens van: Laura van der Wijk (piano), Merel Adolfsen (piano), Janna Maurer (viool) en Christianne Maurer (piano), Geert de Vries (gitaar), Sebastiaan van Halsema (cello), Tara Fiechter (piano), Milica Kovacevic (viool) en Mariken Zandvliet (piano). Ook Omroep Houten was aanwezig bij de 'Avond voor Mensenrechten' en maakte een impressie. Op de avond werd ook actie gevoerd voor mensenrechten- verdediger Mohammad Al-Qahtani uit Saudi Arabië. Mohammad is medeoprichter van mensenrechtenorganisatie ACPRA, een van de weinige mensenrechtenorganisaties in het land. In maart 2013 werd hij veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf voor ‘het zonder toestemming oprichten van een organisatie’ en het ‘aanzetten tot oproer via demonstraties’. De werkelijke reden voor de celstraf is zijn inzet voor de mensenrechten.
  • Amnesty Houten en Film aan de Slinger presenteerden op 9 december de film 'Le fils de l'Autre'. In de film worden een Joods en Palestijns gezin geconfronteerd met de gevolgen van de verwisseling van hun zoons bij de geboorte.Aan deze film was een leuke actie voor jongeren t/m 21 jaar verbonden, zij mochten namelijk gratis naar de film! Het was die avond ook mogelijk om de petitie te ondertekenen voor Mohammad Al-Qahtani.
  • In Jongerencentrum 'Enter' werd 10 december de film 'La Jaula de Oro' gedraaid, een roadmovie over jongeren die vanuit Guatemala, via Mexico naar de USA reizen, op zoek naar het goud en aan den lijve ondervinden wat het betekent om te proberen om zonder papieren een grens over te gaan.
  • Op zaterdag 13 december namen leden van de kerngroep van Amnesty Houten deel aan de 'Dialoog over Vrijheid' door de Stichting 4 en 5 mei Comité in het kader van de aanloop naar het vrijheidsjaar 2015 georganiseerd in de Bibliotheek van Houten.

Jaarlijkse boekenmarkt

Onze jaarlijkse Amnesty boekenmarkt was ook in dit jaar weer een groot succes. De opbrengst bedroeg maar liefst €3.096,00, waarmee het record van 2013 werd verbroken! In de buurt van de hoofdentree van het overdekte winkelcentrum 't Rond werden op 21 juni al vroeg duizenden boeken aangevoerd. De afgelopen maanden werden deze door vrijwilligers verzameld, geselecteerd, gesorteerd en in dozen gedaan. In goed herkenbare rubrieken werden de dozen uitgestald en al tegen 09.00 uur meldden zich de eerste kopers. Het aangename weer, de locatie en de enthousiaste uitstraling van de kraamverzorgers droegen zeker bij tot het mooie resultaat. De sfeer was gezellig en gemoedelijk en jong en oud kon in alle rust boeken uitzoeken. Bekenden die elkaar ontmoetten maakten een praatje. Vaste bekende klanten en nieuwe bezoekers waren in hun nopjes, tevreden over de diversiteit en de staat van de boeken, en gaven te kennen een goede slag te hebben geslagen. De gehele dag is er veel aanloop geweest en mensen gingen met een tas vol, enkele boeken of één boek weg. De bezoekers gaven veel complimenten over de opzet en de kwaliteit van de boeken! Dankzij de prima coördinatie, het uitstekende teamwork en de enthousiaste inzet van de vrijwilligers en onze MaS stagiaire Anna van der Veen is de boekenmarkt van juni vlot verlopen. Een goed geklaarde klus! Anna heeft veel tijd en energie gestoken in het sorteren en verkopen van de boeken. Lees hier over Anna´s ervaringen. De opbrengst van de boekenmarkt werd besteed aan zowel het plaatselijke werk, waaronder het scholenwerk, als het landelijke werk. De Amnesty-groep Houten dankt dan ook iedereen die boeken heeft ingeleverd en/of verkocht.

Decemberacties

• De Avond voor Mensenrechten vond ook dat jaar plaats in de Bibliotheek van Houten. De afdeling Houten van Amnesty International vierde het vijf en zestig jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens met een vierde editie van de 'Avond voor Mensenrechten'. Bezoekers van de bibliotheek, genodigden en fans genoten van ontroerende, virtuoze en swingende uitvoeringen van muziek uit diverse genres.
    In zijn welkomstwoorduitte Amnesty coördinator Ferdinand Hoogewoud zijn waardering over de beschikbaarheid van de bibliotheek als plaats van communicatie en aandacht voor mensenrechten, inzet door communicatie via muziek. Burgemeester De Jong sprak in zijn openingstoespraak de waardering uit voor wat Amnesty International en de afdeling Houten voor mensenrechten doet. Volgens de Jong moet de aandacht ervoor blijven, anders gaan overheden het verwaarlozen. Niet moeten we alleen andere landen op schendingen aanspreken, maar ook kijken in onze eigen achtertuin. Ook in ons eigen gedrag en consumptiekeuzes kunnen we invloed uitoefenen op mensenrechten elders, aldus de heer De Jong. En de inzet van jongeren voor de samenleving, bijvoorbeeld via een maatschappelijke stage is een goede attitude, een houding die duidt op bewustwording. Tijdens het openen van het evenement door het ontsteken van de Amnesty kaars door de burgemeester, citeerde presentatrice Liesbeth Aveling een wijs Chinees gezegde: “Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken”.
    Het muzikale gedeelte werd verzorgd door Marleen de Haan (cello), begeleid door vader Antoine de Haan (vleugel), Luc van Zanten (vleugel), Jurn Tjoa (piano), David Zekveld  (zang), het duo Daphne Slob en Geert de Vries ,Tara Fiechter, de jonge jazzformatie Jazzin My Pants, een gelegenheidsensemble van orkestleden en het Houtens Kamerkoor Rondo.
    Er werd ook actie gevoerd waarbij 200 bezoekers de Russische overheid hebbengevraagd de repressie te stoppen, vrijheid van meningsuiting te waarborgen en gewetensgevangenen vrij te laten. Daarnaast werden de  Egyptische autoriteiten worden verzocht het geweld tegen Koptische christenen te stoppen en hen te beschermen.
  • Op de Dag van de Rechten van de Mens presenteerden Amnesty Houten en Film aan de Slinger de film 'Wadjda'. Een film over een moedig meisje dat alles op alles zet om haar droom te verwezenlijken. Een leuke film, speels, aangrijpend, met een hoopvolle boodschap. Dit is de eerste speelfilm die ooit in Saoedi-Arabië is gemaakt door een vrouwelijke regisseur. Regisseur Haifaa Al Mansour snijdt in deze vooruitstrevende film thema's aan als hoop, doorzettingsvermogen en gelijkwaardigheid.
  • Woensdag 4 december vond in Tapperij De Zwijger de startbijeenkomst plaats van de restaurantactie, waarbij burgemeester De Jong het openingswoord voerde. De groep Houten wilde dit mooie voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen met een officiële aftrap extra aandacht geven. Volgens De Jong is het zeer te prijzen dat Amnesty wereldwijd aandacht vraagt voor mensenrechten. Hij bedankte de Houtense restaurants om aan de restaurantactie mee te doen en op die manier aandacht vragen voor mensenrechten. De burgemeester memoreerde dat er in veel landen om ons heen mensenrechten niet nageleefd worden. "Soms is het een diep gevecht om daar iets aan te doen.", aldus De Jong. "Toch moeten we niet alleen naar andere landen kijken, want het naleven van mensenrechten gaat zeker ook niet onze deur voorbij. Zo kennen we allemaal de voorbeelden van hoe in Nederland statelozen worden opgevangen en kinderen die worden uitgezet." Vorig jaar deed een aantal restaurants voor het eerst mee. Dit jaar was het aantal verdubbeld naar vijftien restaurants in Houten en 't Goy. De restaurant hebben de weken rond 10 december de kaarsen van Amnesty laten branden. Zo brachten zij 'mensenrechten' onder de aandacht van hun gasten en brengen ook zo letterlijk licht in de donkere dagen. Deelnemende restaurants: Kasteel Heemstede, Coco Pazzo, Bij Teus, De Engel, Tapperij De Zwijger, Yakimono, De Kakelkip, Barbacoa, Paviljoen De Colonie, Vino e Pane, Tapasbar Huize den Eng, Brasserie & Zo, Parthenon, Het Oude Station en Theater aan de Slinger.
  • Tijdens het radioprogramma 'De kracht van Houten' van Omroep Houten werd Edu Laurens van de groep Houten geïnterviewd over het onderwerp mensenrechten. Luisteraars konden Edu enthousiast horen vertellen wat de rol van jongeren bij mensenrechten kan zijn én over de diverse decemberacties van de groep Houten van Amnesty. U vindt Omroep Houten hier of hier

Boekenmarkt

Dat jaar leverde de jaarlijkse boekenmarkt een recordopbrengst op: het bedrag van maar liefst  € 2900,--! Hoewel het weer niet meewerkte, was de boekenmarkt dat jaar toch een groot succes te noemen. De groep Houten bedankte iedereen die vele mooie boeken heeft ingeleverd en wenste de kopers veel leesplezier met hun nieuwe boeken!

Nazomerborrel

Al jarenlang zetten vele vrijwilligers zich in voor diverse Amnesty-acties in Houten. De kerngroep vond het daarom hoog tijd haar vrijwilligers eens extra te bedanken en organiseerde op 10 september een nazomerborrel in de sfeervolle ambiance van het Oude Station. Zo was er de tijd om na te praten, ervaringen uit te wisselen en elkaar beter te leren kennen en dat onder het genot van een drankje en heerlijke hapjes. In een doorlopende fotopresentatie passeerde een bonte verzameling van Amnesty-activiteiten door de jaren heen. De aanwezigen kregen bij vertrek een verrassingsmandje uitgereikt met lekkere, leuke en praktische aardigheidjes. Drie mensen kregen extra aandacht: Annemiek van Waterschoot, Moniek van Giessen en Edu Laurens. Annemiek coördineerde jarenlang de boekenmarkt op voortreffelijke wijze, maar stopte daar mee. De coördinatie van de jaarlijkse huis-aan-huiscollecte ligt al jarenlang in zeer bekwame handen van Moniek (foto links) en Edu (foto rechts, in het midden) is al sinds jaar en dag de gepassioneerde drijvende kracht van de kerngroep.  Met een prachtige bos zonnebloemen werden zij ook letterlijk in het zonnetje gezet.

Activiteitenmarkt

Op zaterdag 7 september was er op de activiteitenmarkt op Het Rond veel belangstelling bij de kraam van afdeling Houten van Amnesty. Maar liefst 490 bezoekers ondertekenden de petitie van Amnesty om Poetin op te roepen de nieuwe wetten in te trekken om daarmee de mensenrechtensituatie in zijn land te verbeteren.

Decemberacties

• De ouverture van het decemberprogramma vond plaats op vrijdag 7 december in de bibliotheek in Houten van 17.00 - 20.00 uur. Het publiekwerd tijdens de 'Avond voor Mensenrechten' een aantrekkelijk programma geboden met muziek en poëzie. Delano Vossen, Holland’s Got Talent, pianovirtuoos uit Houten heeft met een uitvoering van eigen werk de avond opgeluisterd. Het Houtens Kamerorkest, o.l.v. Taco de Vries heeft de 2e Symfonie van Romberg uitgevoerd en evenals vorig jaar brachten talentvolle jonge musici van het Houtens Muziek Collectief klassieke en populaire muziek ten gehore. Topcellist Sebastiaan van Halsema heeft naast muziek uit de Barokperiode, ook werk uit latere tijd uitgevoerd. Ook muziekacts uit Jongerencentrum Enter heeft van zich laten horen. Jorian van Genderen heeft uit eigen werk voorgedragen. Musical actrice Mirtele Snabilie heeft haar declamatie talent laten horen, de presentatie van de 'Avond voor Mensenrechten' verzorgd en meer over Amnesty verteld. Tijdens de decemberactiviteiten stond de Campagne voor gewetensgevangenen centraal. Actie wordt gevoerd voor Ales Bialiatski uit Wit-Rusland en de Iraanse Nasrin Sotoudeh, beiden gevangen gezet vanwege hun inzet voor mensenrechten.
  • Daarnaast vroeg Amnesty International met de landelijke restaurantactieRestaurantactie 2012 ook aandacht voor hen. Deelnemende restaurants brandden op 8, 9 en 10 december Amnesty-kaarsen en vroegen daarmee aandacht voor de internationale dag van de Rechten van Mens in het algemeen en voor Ales en Nasrin in het bijzonder. Bezoekers konden meedoen aan de petitie en hun kaart in een speciale brievenbus achterlaten. Ook in Houten deden diverse restaurants mee aan deze actie: Brasserie & Zo, Yakimono, De Kakelkip, Barbacoa, De Engel, Tapperij de Zwijger en de Tapasbar Huize Den Eng in ’t Goy.
  • Al een aantal jaren besteden Amnesty International Houten en Film aan de Slinger gezamenlijk aandacht aan de Dag van de Rechten van de Mens. Daarom stond op 10 december een film op het programma die gaat over mensenrechten. Voor het eerst waren jongeren uit Houten betrokken bij de keuze van de film. De afdeling jongerenwerk van 'van Houten & co' vroeg jongeren om in een jury zitting te nemen.movies that mattter Uit alle films uit het aanbod van 'Movies that Matter' koos de jury voor 'The Pianist'. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de briljante pianist en Poolse jood, Wladyslaw Szpilman. Amnesty International wil met 'Movies that matter' via het medium film, de ogen te openen voor mensenrechten. Na afloop van de film gingen de jongeren uit de jury in gesprek met het publiek. Jongeren (23 jaar of jonger) konden de film voor de helft van de prijs bezoeken.  Zie hier op welke ludieke wijze Amnesty-jongeren in Frankrijk de Internationale Dag van de Rechten van de Mens hebben herdacht.

BraderieInformatiekraam

Tijdens de braderie van 3 maart op het Rond, hield de afdeling Houten van Amnesty International een actie om een einde te maken aan de gewelddadigheden in Syrië. In een petitie riep Amnesty de Russische regering op hun invloed te gebruiken om president Bashar al-Assad duidelijk te maken dat het geweld in Syrië moet stoppen. Bezoekers van de braderie onderschreven dit verzoek met bijna vijfhonderd handtekeningen.

Activiteitenmarkt

Tijdens de jaarlijkse activiteitenmarkt van de gemeente Houten heeft ook de groep Houten van Amnesty op 1 sepember haar werk en activiteiten gepresenteerd en een handtekeningenactie gehouden. Ruim 500 bezoekers van de Activiteitenmarkt op 1 september onderschreven de mening van Amnesty International dat ook in de sloppenwijken van Kenia de rechten van kinderen moeten worden gerespecteerd. Deze rechten staan in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Voor alle kinderen wereldwijd geldt het Verdrag voor de Rechten van het Kind. Ook in Kenia. Maar voor miljoenen kinderen in de sloppenwijken van Kenia is het leven heel erg moeilijk. Er is geen schoon drinkwater. Ze hebben geen goede woonvoorzieningen. Er zijn nauwelijks douches of toiletten. Hun leefomgeving is niet veilig. Ook zijn er nauwelijks onderwijsvoorzieningen. Klik hier voor het artikel dat in het Trefpunt heeft gestaan over deze geslaagde handtekeningenactie.

Amnesty actie 'Blij dat jij rijdt - Koninginnedag

Tijdens de Koninginnedag op de Vrijmarkt rond het Imkerspark gingen ruim tachtig Actie blij dat jij rijdtHoutense feestvierders op de foto met een automobiliste uit Saoedi-Arabië. Zij steunen samen met Amnesty International de strijd van vrouwen uit Saoedi-Arabië voor meer rechten. Vrouwen uit Saoedi-Arabië weigerden langer te worden behandeld als tweederangs burgers. Het is geen officiële wet, maar het is vrouwen verboden auto te rijden. Zij mogen rijlessen nemen, maar een rijbewijs wordt alleen aan mannen afgegeven. Saoedi-Arabië is het enige land ter wereld waar vrouwen geen auto mogen besturen. Dit is echter slechts één aspect van onderdrukking van de vrouw in een land waar de vrouw zonder begeleiding van een man nergens heen kan, wat voor hen een rem op ontwikkeling en emancipatie betekent. Een auto besturen werd vanuit de visie van het vrouwenrechten/activisme als Women2Drive gezien als een eerste stap in de richting van meer rechten voor vrouwen. Het uit protest negeren van het rijverbod bleef vorig jaar niet zonder gevolgen. Vrouwen achter het stuur kregen boetes en de 32-jarige Manal al-Sharif kreeg na haar arrestatie een celstraf van ruim een week.Klik hier voor foto’s.

Boekenmarkt: een groot succes!

De Amnesty Boekenmarkt van zaterdag 23 juni is zeer succesvol te noemen. De totale opbrengst bedraagt maar liefst € 2.735,50! Na twee jaren met zeer veel regen en wind was het deze keer (het verdiende) schitterend weer. Het weer, de goede locatie met uitgebreide boekenmarkt 2012 - 2uitstallingsmogelijkheden én het kwalitatief hoge boekenaanbod verleidden velen om te snuffelen en met één of twee boekjes, maar soms ook met hele stapels, huiswaarts te keren. In de loop van de middag werd de feestvreugde nog verhoogd door de activiteiten op het Rond in verband met de Rotarally: veel publiek en live muziek maakten het kopen èn verkopen van boeken nog aangenamer. De boekenmarkt werd als altijd mogelijk gemaakt door de brengers, kopers en vrijwilligers. In mei en juni brachten velen ons hun overtollige maar nog bruikbare boeken. Teams van vrijwilligers brachten menige avond door op onze sorteerlocatie om de boeken in rubrieken te sorteren en netjes in dozen te stoppen. Op de dag van de boekenmarkt hebben vele vrijwilligers boeken gesjouwd, uitgestald en verkocht. Door het uitzonderlijk grote aanbod van boeken in 2012 hadden de vrijwilligers hun handen er vol aan.

Decemberacties

Traditiegetrouw voert de groep Houten van Amnesty International volop actie rond de Dag van de Rechten van de Mens, 10 december. Zo ook dit jaar. Op de avond van dinsdag 6 december is met Film aan de Slinger de taboe- doorbrekende film 'Circumstance' van de Iraanse regisseur Maryam Keshavarz vertoond. Een verhaal over twee hartsvriendinnen in het conservatieve Iran,Avond voor de mensenrechten Jessica de Lange in hun strijd tegen de heersende moraliteit in hun omgeving. Vrijdagavond 9 december vond in de Bibliotheek van Houten de 'Avond voor de Mensenrechten' plaats. Jessica de Lange, makelaar voor maatschappelijke stages in Houten, was uitgenodigd om het startsein voor de decemberactie te geven met het aansteken van de Amnesty-kaars. Daarna konden bezoekers konden genieten van optredens van Jongerenkoor 'Yes', jonge talenten van het Houtens Muziek Collectief en topmusici. Dichteres Marjanne Haitsma droeg voor uit haar werk. Klik hier voor een muzikale impressie van de avond. In december en begin januari kon in de Bibliotheek van Houten een petitie worden getekend voor de vrijlating van de Egyptische rechtenstudent Maikel Nabil Sanad. Hij is gemarteld en kreeg drie jaar cel wegens kritische uitlatingen over militair geweld jegens demonstranten. Acties van Amnesty hebben effect. In december 2010 is op de actieavond actie gevoerd voor de gewetensgevangene uit Myanmar Su Su Nway. In oktober 2011 is zij vrijgelaten! Klik hier voor foto's.

Fietstocht

Op 28 mei, de dag dat Amnesty International jubileerde, organiseerde de groep Nieuwegein-IJsselstein samen met o.a. de groep Houten een feestelijke Fietstochtregionale fietstocht. Met een toespraak en het luiden van de bel gaf burgemeester Patrick van den Brink van IJsselstein het startsein voor de fietstocht. Langs twee lussen kon naar de finish in Nieuwegein gefietst worden. In de oost lus voerde de tocht van IJsselstein langs een aantrekkelijke route via knooppunten langs Vianen, Culemborg en Houten naar Nieuwegein. In Houten kon gestart worden bij Enter. Jongerenwerk Van Houten & co/Enter stelde hiervoor diverse faciliteiten ter beschikking. De enthousiaste deelnemers stonden ruim veertig kilometer op de pedalen om de mensenrechtenorganisatie in de regio zichtbaar te maken. De fietstocht verliep succesvol. Er waren veel positieve reacties van de deelnemers en alles verliep zonder incidenten. Klik hier voor foto’s.

Huis-aan-huiscollecte: collectanten aan het woord

Groot vertrouwen (Volkert Groothoff) Ik loop 's avonds een straat met boven- en collectebusbenedenwoningenNa aanbellen zie ik in een bovenwoning iemand met een klein zaklampje de trap aflopen. Via de brievenbus wordt gevraagd wie daar is. Amnesty. Ogenblikje alstublieft. Het zaklampje verdwijnt weer naar boven.... Na een minuutje zie ik hem weer afdalen. De brievenbus wordt opengeduwd en er komt een vijf eurobiljet te voorschijn, waarvoor hartelijk dank.

Spaarvarken We lopen altijd samen. Ieder aan een kant van de straat. Er deed een vrouw open. Bij het zien van de collectebus reageerde ze verrast en vertelde dat ze de avond ervoor toevallig heel lang met iemand van Amnesty aan de telefoon had gesproken. Er werd gevraagd of ze donateur wilde worden. Dat wilde ze niet, omdat je dan iedere maand een vast bedrag kwijt bent. Helaas had ze nu geen geld in huis….Toen kwam haar zoontje…hij vertelde zijn moeder dat ze wel geld uit zijn spaarpot mocht halen. De deur ging even dicht….ik wachtte…….het duurde best lang. Mijn vriendin had de overkant van de straat al bijna gehad…. Toen ging de deur open. De spaarpot was gevonden, alleen hoe kreeg je er geld uit? Een mes kwam er aan te pas om vervolgens na flinke inzet twee briefjes van 5 euro te voorschijn te halen en in mijn bus te stoppen. Zo zie je maar weer, kinderen……. De jongen krijgt overigens het geld van zijn moeder terug.

Jaarlijkse boekenmarkt

Op zaterdag 19 juni was weer van alles te koop: grappige boeken, informatieve boeken, spannende èn ontspannende boeken. De boeken werden ons geschonken door inwoners van Houten en omgeving. Dank daarvoor!!! Vrijwilligers hebben al deze boeken gesorteerd, posters opgehangen en de boeken op het Rond aangeboden aan leesgierige passanten voor aantrekkelijke prijzen.De opbrengst van de boekenmarkt komt ten goede aan het werk van Amnesty International wereldwijd. De boeken die overgebleven, heeft het Jeugdwerk Doorn kort daarna meegenomen voor hun Boekenmarkt. Klik hier voor foto's.

Fakkelwake

Op 10 december hield de groep Houten van Amnesty traditiegetrouw op de Dag van de Rechten van de Mens een fakkelwake in de omgeving van het station.Fakkelwake De actie verliep voorspoedig. De vlammende fakkels in strategisch geplaatste inventief geconstrueerde fakkelhouders, de vlaggen en banners en de energiek folders uitdelende actievoerders, zorgden voor een zichtbare en herkenbare 10 december manifestatie. Tegen de 400 Nigeria-folders zijn uitgedeeld en daarbij ruim 45 paar olievervuilde handschoenen en 175 leden-werf folders. Een verrassing was de aanwezigheid van een mystery guest. Even later stelde zij zich voor als Wendy Bos, onze regiocoördinator Groepen. Ook Wendy overhandigde heel wat folders aan de zichtbaar vermoeide en naar huis, haard en warme erwtensoep verlangende treinreizigers.