Informatie bij de schrijfacties

Houten, mei 2018

Goede schrijfvrienden,

AMNESTY INTERNATIONAL bestaat in 2018 al 50 jaar! En is dat iets om te vieren of te gedenken? Beide denk ik, hoewel gedenken voorop staat. Want gedenken houdt ook in dat je aan al die slachtoffers van mensenrechtenschendingen denkt, waar Amnesty al 50 jaar voor opkomt. Maar ook vieren: vieren dat er zoveel mensen al 50 jaar opkomen voor mensenrechten, zowel in landen waar deze bedreigd worden als in landen waar er openlijk actie gevoerd kan worden (zoals hier). En daar mogen wij dus blij mee zijn!

Voor mij brengt het mee dat wij ons móeten blijven inzetten, op welke manier dan ook, voor al die schreeuwende situaties waar mensenrechten in welke vorm dan ook worden geschonden, dichtbij en ver af. En daarmee zorgen dat Amnesty de 100 jaar niet haalt!!

De brievenactie van deze maand brengt zowel goed als slecht nieuws uit Maleisië. Verder aandacht voor Rusland en Egypte.

Boekenmarkt
Op zaterdag 30 juni is vanaf 9:00 uur de Boekenmarkt op Het Rond.
En vanaf 23 mei is er weer de inzameling van boeken op diverse adressen. Zie ook de pagina van de boekenmarkt. Doet u (weer) mee?

Bedankt voor jullie actie, groet,

Ferdinand Hoogewoud

Voor nieuwe briefschrijvers:

•    Print de brieven uit, eventueel een tweede voor de ambassade.
•    Dateer en onderteken deze.
•    Stop de brief in een enveloppe en frankeer deze.

* De brieven zijn afkomstig van Amnesty Nederland en enigszins bewerkt. Maar met zorgvuldigheid tot stand gekomen. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, schroom dan niet om mij te benaderen.
* Voor de brieven naar het buitenland is de Internationaal-zegel nodig, met de aanduiding ‘luchtpost’.

GOED NIEUWS

• Maleisië: Anwar Ibrahim uit Maleisië is vrijgelaten

De Maleisische oppositieleider en gewetensgevangene Anwar Ibrahim mocht vandaag de gevangenis in Kuala Lumpur verlaten.

Anwar zat de afgelopen twintig jaar twee keer voor langere tijd in de gevangenis op basis van politiek gemotiveerde aanklachten. Hij werd veroordeeld voor ‘sodomie’ en corruptie – aanklachten die hij altijd ontkende. Amnesty voert al sinds zijn eerste arrestatie in 1988 actie voor Anwar. Heel veel dank aan iedereen die voor hem in actie kwam door de jaren heen!
‘Anwar had nooit gevangengezet mogen worden’, zegt Amnesty’s secretaris-generaal Salil Shetty. ‘Zijn vrijlating had al veel eerder moeten plaatsvinden en is een belangrijke stap naar herinvoering van gerechtigheid en mensenrechten in Maleisië na jaren van politieke vervolging door vorige regeringen.’ Anwar werd onder een koninklijk pardon vrijgelaten.

Nieuwe wind in Maleisië?
De autoriteiten van Maleisië mogen het niet bij deze vrijlating laten, maar moeten nu verdergaan met het doorvoeren van positieve veranderingen. Vorige week waren er verkiezingen in Maleisië. Die werden gewonnen door de Pakatan Harapan-coalitie onder leiding van Mahathir Mohamad. Deze nieuwe regering moet de onderdrukkende wetten aanpassen die de vrijheid van meningsuiting en vereniging inperken en door de vorige regering werden gebruikt om activisten de mond te snoeren.

Twintig jaar vervolgd
Anwar Ibrahim werd in 1998 voor het eerst gearresteerd. Hij was toen vice-premier en wilde politieke hervormingen. Hij werd ontslagen en aangeklaagd voor corruptie en het begaan van ‘illegale’ homoseksuele activiteiten – aanklachten die hij altijd heeft ontkend.
Tijdens zijn gevangenschap werd Anwar in elkaar geslagen. In 1999 en 2000 werd hij veroordeeld voor corruptie en ‘sodomie’. In 2004 werd zijn gevangenisstraf ingetrokken en kwam hij vrij.
Maar in 2008 begon de tweede ‘sodomie’-case tegen Anwar. Het Maleisische Hooggerechtshof sprak hem in 2012 vrij, maar het Hof van Beroep maakte deze uitspraak ongedaan en legde hem in 2014 een gevangenisstraf van vijf jaar op. Daardoor mag hij niet politiek werkzaam zijn en kon hij niet meedoen aan de verkiezingen van 2018.

Nieuwe premier?
Door het koninklijk pardon dat Mahathir Mohamad aanvroeg voor Anwar, kan hij weer de politiek in. Mahathir heeft aangegeven af te treden en Anwar premier te laten worden als hij eenmaal verkozen is. In aanloop naar de verkiezingen van 2018 ging Anwar met Mahathir samenwerken om Najib Razak’s Barisan Nasional partij, die al bijna zestig jaar aan de macht was, aan de kant te zetten.

SLECHT NIEUWS

• Rusland: gezondheid Oekraïense filmmaker zorgelijk

De Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov had kritiek op de bezetting van de Krim. Hij moest dit bekopen met een buitensporig hoge gevangenisstraf. Het gaat inmiddels erg slecht met zijn gezondheid.

Wat kun jij doen?
Schrijf vóór 1 juli 2018 een brief aan de Russische openbaar aanklager. Roep hem op de zaak van Oleg Sentsov te herzien, de terrorisme-aanklachten in te trekken en ervoor te zorgen dat hij een eerlijke rechtszaak krijgt.

Zorgen om gezondheid
De omstandigheden in de gevangenis waar hij wordt vastgehouden zijn slecht. Hij krijgt bijna geen zonlicht en er is geen schoon drinkwater. De gezondheid van Sentsov gaat dan ook hard achteruit. Zijn tanden brokkelen af en zijn haar is uitgevallen. Ook leidt hij mogelijk aan een Vitamine D tekort.

Vast voor verzonnen aanklachten
Oleg Sentsov protesteerde eind 2013 tegen de Russische inname van de Krim, waar hij vandaan komt. De Russische autoriteiten bliezen het protest enorm op en beschuldigden Sentsov zelfs van terroristische activiteiten. Hij werd beschuldigd van brandstichting en zou een beeld van Lenin hebben willen opblazen. Sentsov ontkent alle betrokkenheid bij terroristische activiteiten en zegt om politieke redenen te zijn vervolgd. Na een showproces besloot de rechter in augustus 2015 dat hij voor twintig jaar de gevangenis in moest

Stuur eventueel een kopie van je brief naar:

Ambassade van de Russische Federatie
H.E. de heer Alexander Vasilievich Shulgin
Andries Bickerweg 2
2517JP Den Haag

• Egypte duldt geen kritiek rondom presidentsverkiezingen

Egypte pakte in de aanloop naar de presidentsverkiezingen mensenrechtenactivist Ezzat Ghoniem (foto) en drie journalisten en een advocaat op. De aanklachten tegen hen zijn verzonnen. Ze kunnen vijftien jaar celstraf krijgen.

Wat kun jij doen?
Schrijf vóór 1 juli 2018 een brief aan de Egyptische openbaar aanklager. Roep hem op de mannen onmiddellijk vrij te laten.

Intimidatie en arrestaties
In de aanloop naar de presidentsverkiezingen van eind maart arresteerden de Egyptische autoriteiten presidentskandidaten, activisten, journalisten en publieke figuren die op sociale media en in interviews hun kritische mening gaven. Ook censureerden ze bijna vijfhonderd websites.
Ezzat Ghoniem is medeoprichter van een mensenrechtenorganisatie. Hij werd op 1 maart opgepakt. Drie dagen wist niemand waar hij was. Azzoz Mahgoub zit ook sinds 1 maart vast. Hij is de advocaat van een moeder die in een BBC-documentaire vertelde over de gedwongen verdwijning van haar dochter. Ook journalisten Mustafa al-Aassar en Hassan al-Banna Mubarak verdwenen na hun arrestatie op 4 februari dagenlang. Journalist Moataz Wadnan publiceerde een interview met iemand die een presidentskandidaat steunde die het wilde opnemen tegen de herkozen president al-Sisi. Kort daarna pakten de autoriteiten hem op.

Verzonnen aanklachten
De vijf mannen worden beschuldigd van lidmaatschap van een verboden groep, het verspreiden van vals nieuws en het geven van valse informatie aan internationale instanties.

Stuur eventueel een kopie van je brief naar:

Ambassade van de Arabische Republiek Egypte
His Excellency Mr. Ambassador Amgad Maher Abdel Ghaffar
Badhuisweg 92
2587CL Den Haag

•     Maleisië: jonge Maleisiër in dodencel vanwege drugs

Hoo Yew Wah kreeg in 2011 de doodstraf opgelegd omdat hij drugs in zijn bezit had. Hij was twintig toen hij werd opgepakt en zit inmiddels al dertien jaar achter tralies.

Wat kun jij doen?
Schrijf vóór 1 juli 2018 via Amnesty een brief naar de sultan van Johor in Maleisië. Roep hem op het doodvonnis van Hoo Yew Wah om te zetten in een gevangenisstraf.

Doodstraf voor drugsbezit
De Chinees-Maleisische Hoo Yew Wah was twintig jaar oud toen hij in 2005 werd opgepakt met 180 gram drugs op zak. De rechter oordeelde dat hij in drugs handelde en legde automatisch de doodstraf op. Hoo Yew Wah werd veroordeeld op basis van een verklaring die hij aflegde zonder advocaat. Hij zegt de verklaring te hebben ondertekend nadat de politie zijn vinger brak en dreigde zijn vriendin in elkaar te slaan.
Hoo Yew Wah ging in hoger beroep maar dit werd afgewezen. In 2014 vroeg hij de sultan om pardon. Zijn verzoek is nog altijd in behandeling. Hoo Yew Wah zit inmiddels al dertien jaar vast.
Volgens internationaal recht mag de doodstraf niet automatisch worden opgelegd en alleen voor de ‘meest ernstige misdaden’ of moord met voorbedachten rade. Drugsdelicten vallen hier niet onder.

U kunt ook de set brieven ineens downloaden. Desgewenst selecteert u welke van de brieven u uitprint om te versturen. Allemaal kan natuurlijk ook......

Klik hier voor informatie over frankering en verzending.

Algemeen

De brieven zijn afkomstig van Amnesty Nederland en enigszins bewerkt, maar met zorgvuldigheid tot stand gekomen. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, schroom dan niet om Ferdinand Hoogewoud te benaderen.

Als u wilt kunt u een kopie van de brief die u aan de autoriteiten stuurt, aan de ambassade van het betreffende land zenden. Veelal zijn ambassades verplicht om over ingekomen brieven naar onderwerp te rapporteren aan hun ministeries. Ook op die wijze worden autoriteiten dan op de hoogte gesteld van de situaties die in de brieven aan de orde komen. Zie hierboven voor de adressen.