Amnesty groep Houten
groep 337

  

Maatschappelijke stage in de Heemlanden 2021

 

Op vrijdag 10 december 2021 gaven acht leerlingen van 3HAVO in het kader van hun maatschappelijke stage les aan tien brugklassen van College De Heemlanden. De brugklassers kregen te horen wat Amnesty International doet en oefenden daarna in een quiz of ze nog wisten wat ze gehoord hadden. Tijdens deze les werd vervolgens verteld wat de Write for Rights actie inhoudt en kregen de brugklassers filmpjes te zien van de personen waar dit jaar voor geschreven wordt. Daarna werd druk geschreven in het kader van de Write for Rights actie. Amnesty Houten is trots op Juul, Sacha, Yentl, Marjolein, Floor, Sterre, Mieke en Anouk, die een prachtige actie gevoerd hebben.

In totaal zijn er in de brugklassen van College De Heemlanden 268 brieven en kaarten geschreven: een mooi aantal en belangrijk voor degenen waarvoor geschreven is.

 20211210 100350    20211210 100303

 

Zie meer foto's onderaan dit artikel.

 

Verslag van de MAS leerlingen over ‘De schrijf actie van 10 december’ .
 
Op vrijdag 10 december 2021 hebben wij samen met ondersteuning van Amnesty International
Houten een schrijfactie gehouden op College de Heemlanden. De actie hadden wij expres op 10
december gepland omdat het dan samen zou vallen met paarse vrijdag, de dag waarop scholieren
zich solidair verklaren met lhbti+-ers, door paarse kleding te dragen. Omdat Amnesty zich inzet voor
mensenrechten en “zijn wie je wilt zijn” vonden wij dit een geschikte dag.
 
De actie is georganiseerd door 8 leerlingen uit havo 3. Dit waren: Marjolein van Buren, Juul
Vervoorn, Mieke Bos, Sterre Hofmann, Sacha van den Hoeven, Yentl Straat, Anouk van Es en Floor
Verrijn-Stuart. Tijdens de voorbereidingen hadden wij hulp van Liesbeth Aveling en Ardine Korevaar.
Wij konden deze hulp vaak erg goed gebruiken, zeker omdat zij over de organisatie van Amnesty
konden vertellen. Deze actie zelf was niet het eerste plan voor de schrijfactie. In eerste instantie zou
er een bijzondere avond zijn in de Heemlanden met dans- en muziekoptredens, waarna de
schrijfactie zou volgen. Helaas door de coronamaatregelen werd het onmogelijk om op College de
Heemlanden zoiets te organiseren.
 
We moesten dus zoeken naar een plan b. Dat hadden we snel gevonden. Wij zouden les gaan
geven aan de brugklassen van de Heemlanden. Iedereen was hier heel erg enthousiast over en we
hadden goedkeuring om dit daadwerkelijk te gaan doen. De eerste ideeën vlogen snel al over tafel.
 
Wij hebben toen groepjes gemaakt en wij gingen in twee- en drietallen de lessen geven. We
kregen de beschikking over 2 lokalen die wij de hele dag konden gebruiken. Bij de meeste klassen
waar we les aan gaven was een docent erbij voor als het te druk zou worden in de klassen. Gelukkig
werd het niet te druk. De les hebben we als volgt opgebouwd : We begonnen met ons voorstellen
zodat ze wisten wie wij waren en daarna gaven we met een powerpoint uitleg over Amnesty en over
het brieven en/of kaarten schrijven voor mensen die met onrecht te maken hebben. Dit kon
bijvoorbeeld zijn: Onterecht opgesloten zijn, onterecht geen hulp krijgen om je volk te beschermen
of het zwijgen opgelegd worden.
 
Het was erg leuk dat er hele enthousiasten kinderen bijzaten en sommige hebben wel 5
brieven geschreven. Sommige vonden het misschien wat lastiger of minder leuk maar met wat hulp
gingen deze leerlingen ook goed aan het werk. Tijdens de schrijfactie werd een playlist gedraaid die
we hadden gemaakt met allemaal muziek die te maken heeft met mensenrechten. Kinderen die goed
konden raden welk mensenrecht centraal stond kregen een button van Amnesty International. Ze
werden dan echt super enthousiast en de meeste leerling waren hier ook heel erg goed in.
 
Na dat de schrijfactie afgelopen was sloten wij de les af met een Kahoot!., dat is een online
vragenlijst waarbij de leerlingen op hun eigen telefoon de vragen kunnen beantwoorden. De
antwoorden worden dan op het digibord getoond. Dit vonden de leerlingen echt enorm leuk en de
prijs was chocolade, een lolly of een Amnesty Button. Dit verschilde per groep. Voordat de leerlingen
het lokaal zouden verlaten hing er op het bord nog een petitie voor de dames van Sphere uit
Oekraïne die opkomen voor de rechten van lhbti+ mensen. Deze werd door super veel leerlingen
getekend. Het was een hele geslaagde dag en nog steeds krijgen wij complimentjes van de leerlingen
op de gangen.
 
Ervaring van de leerlingen die lessen gaven:
 
Floor Verrijn-Stuart:
Ik vond het een mega leuke ervaring en het idee dat ik mensen hielp vond ik mega leuk. Het is een
keer wat anders maar een leuke nieuwe ervaring. Het les geven was ook super leuk, het is een stuk
verantwoordelijkheid die je hebt en dat ging goed.
 
Marjolein van Buren:
Heel leuk om les te geven. Leuke ervaring en ik heb veel geleerd.
Juul Vervoorn:
Ik vond het leuk om te doen en om over dit onderwerp te praten. Het was erg leuk om les te geven
en ik kan nu beter presenteren. Ik vind het goed dat we de actie hebben gedaan en we hebben veel
brieven kunnen verzamelen.
 
Anouk van Es:
Ik vond het interessant en goed dat ze dit doen omdat de mensen die bijvoorbeeld homo zijn, zij zijn
ook gewoon mensen en die zouden ook gewoon behandeld moeten worden als gewone mensen en
ik wist eerst niet dat dit gebeurde op de wereld. Ik heb wel 2 of 3 presentaties hiervan op de
basisschool gehad maar daar kan ik niet veel van herinneren en ik vond het ook leuk en goed dat we
hierover aan de brugklassen konden vertellen.
 
Mieke Bos:
Ik vond het een hele leuk ervaring. Het was heel leuk om met kinderen te werken en alles voor te
bereiden. Ook vond ik het een hele goede actie en hebben wij en de kinderen veel geleerd op een
goede en leuke manier .
 
Sacha van den Hoeven:
Ik vond het echt een hele leuke dag en ik ben heel erg blij dat ik dit voor mijn stage heb gedaan. Ik
vond de voorbereidingen ook heel erg leuk en gezellig. De dag zelf was wat chaotisch maar daar
hebben achter af helemaal niks meer van mee gekregen. Ik ben blij dat het zo goed is gegaan als dat
het is gegaan en ik hoop dat de leerlingen het ook leuk hebben gehad. Ook vond ik het leuk om met
de leerlingen in discussie te gaan over bepaalde onderwerpen en om andere meningen en
standpunten te horen.
 
Sterre Hofmann:
Ik vond het wel leuk om de brugklassers les te geven voor Amnesty. Ik heb er zo ook veel van geleerd.
 
Yentl Straat:
Het was erg leuk om nu zelf als ‘’docent’’ voor een klas te staan. Hierbij was het erg leuk om met de
kinderen in gesprek te gaan over wat zij er van vonden. Het was voor mijzelf ook erg leerzaam. Over
de mensen die onze hulp nodig hebben maar ook over het vak docent. Het was ook fijn om iets goeds
te doen voor anderen die hulp nodig hadden maar dit onvoldoende kregen.

 

 

 20211210 100350    20211210 100303
     
     
     
     
     
   IMG 4215  IMG 4215
  brieven voor Janna Jahid brieven voor Bernardo
 IMG 4215  IMG 4215  IMG 4215
brieven voor Sphere brieven voor Ciham brieven voor Mikita