Thema-avond 'Racisme en Discriminatie'

Wat doet racisme en discriminatie met jongeren?

In Theater aan de Slinger in Houten vindt maandagavond 2 maart een thema-avond plaats van Amnesty International Houten over racisme en discriminatie in Nederland. We vieren 75 jaar vrijheid, voor iedereen? De avond start met de documentaire 'Ik alleen in de klas' van Karin Junger. Daarna gaan we in gesprek over het thema onder leiding van Ben Loth.

De avond wordt gehouden voorafgaand aan de collecteweek van Amnesty International (9 t/m 14 maart).

Theater Aan de Slinger sponsort deze Amnesty avond, waardoor de toegang gratis is.

Documentaire 'Ik alleen in de klas'

Regisseur Karin Junger is bekend van onder andere de documentaire 'Malle Appie' over Albert Mol. In 'Ik alleen in de klas' snijdt zij een geheel ander onderwerp aan. Zij is zelf witte moeder van drie donkere kinderen en samen met haar familie gaat Junger de confrontatie aan met het racisme dat zij in hun dagelijks leven ervaren. In de documentaire komen twaalf jongeren samen op een landgoed in Frankrijk. De groep bestaat uit Jungers kinderen en hun vrienden. Allen zijn gekleurd en hebben een gedeeld gevoel van uitsluiting in de Nederlandse samenleving.

"We praten er niet over, maar voelen het wel hier"
Junger merkte dat haar gekleurde kinderen door hun huidskleur veel negatieve ervaringen hadden en dat die hun erg dwars zaten.
Maar over die ervaringen praatten zij nauwelijks. Junger nodigde daarom haar kinderen én hun vrienden uit om hun verhalen te vertellen. Dat bleek heel pijnlijk. Junger merkte echter dat het praten voor hen ook een soort bevrijding was. En er kwamen steeds meer verhalen los. "We praten er niet over, maar we voelen het wel hier”, was de reactie van één van de jongeren.

Door gebruik te maken van re-enactment worden pijnlijke situaties opnieuw vormgegeven. In deze eenvoudige, maar doeltreffende documentaire ziet de kijker de impact die subtiele en minder subtiele vormen van racisme hebben op het leven van jonge Nederlanders. Want: een hoge score halen bij de Cito-toets en toch een vmbo-advies krijgen. Met vrienden naar de club en geweigerd worden door de uitsmijter. Grapjes van klasgenoten moeten ondergaan. Het zijn de vormen van alledaags racisme die de kinderen van Karin Junger en hun vrienden voor de kiezen krijgen.

Invoelbaar maken
Het landgoed in Frankrijk blijkt een veilige basis, waar de jongeren hun pijnlijke ervaringen vertellen of waar die worden nagespeeld of uitgebeeld. "Bij veel van de situaties waar de jongeren over praten, waren we niet bij en daarom spelen we die na. Zo geven we de ervaringen een nieuwe vorm.”.
Junger maakte deze documentaire "Om aan witte mensen te laten zien wat er gebeurt". En om de toeschouwers te laten beleven wat de impact is van racisme en discriminatie: "Invoelbaar maken wat die met iemand doen”, aldus Junger.

Napraten onder leiding van Ben Loth

We hebben Ben Loth, bekend van de mensenrechtendialoog van Amnesty, bereid gevonden om onder zijn leiding na de documentaire na te praten over het thema 'Racisme en discriminatie in Nederland?'. Want het komt ook hier voor; in subtiele en minder subtiele vormen en kan van grote invloed zijn op het leven van degene die het treft!

Wil je ook bij deze boeiende avond zijn? Haal dan gratis kaartjes af bij de kassa van het theater of reserveer ze via de website van Aan de Slinger. Dan weet je zeker dat je een plaats hebt!

Waar: Theater aan de Slinger, Kleine Zaal
Wanneer: maandag 2 maart 2020