Decemberacties
universele-verklaring-rechten-mens1

Traditiegetrouw vraagt Amnesty International in de maand december extra aandacht voor de mensenrechten, om 10 december te herdenken. Op die dag is in 1948 de Universele Verklaring van de Rechten van de mens door de Verenigde Naties aangenomen. Een intentieverklaring waarin de ratificerende mogendheden beloofden de mensenrechten te respecteren te waarborgen en te handhaven.

Ook de groep Houten vraagt jaarlijks aandacht voor de situatie van de mensenrechten in de wereld en het lot van gewetensgevangenen. Aandacht voor mensenrechten blijft hard nodig. Want overal ter wereld worden nog steeds mensen- en kinderrechten geschonden. En nog steeds vinden martelingen plaats en bevinden mensen zich onterecht in eenzame opsluiting.

Ook in 2019 voeren we natuurlijk actie in het kader van de Internationale Dag van de Rechten van de Mens: we organiseren samen met Film aan de Slinger een filmavond. En ook organiseren we weer in Houten de (wereldwijde) actie 'Write for Rights', waarbij je bij onze actietafels kunt langskomen om ook een brief te schrijven!

• Dinsdag 10 december: filmavond Amnesty Houten in samenwerking met Film aan de Slinger

Net als in voorgaande jaren organiseert Amnesty International afdeling Houten een filmavond in samenwerking met Film aan de Slinger. Nederland viert dit jaar 75 jaar vrijheid en 10 december is de Internationale Dag van de Mensenrechten. Daarom geeft de werkgroep Amnesty International Houten dit jaar alle bezoekers van de film 'The Swallows of Kabul' €5,- korting op het filmkaartje. Deze korting is al verrekend in de prijs van het kaartje - op de website van Film aan de Slinger koop je een kaartje voor € 5,50 en de filmfans betalen €4,50. In de film gaat het over meerdere mensenrechten, o.a. vrijheid.

Film aan de Slinger vertoont dinsdag 10 december de film “The swallows of Kabul” in de Kleine Zaal, aanvang 20.00 uur.

Na afloop van de film praten we graag verder met je over de film, onder het genot van een drankje.

Al vele jaren besteden Amnesty International Houten en Film Aan de Slinger gezamenlijk aandacht aan 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens. Ook dit jaar hebben we een film gekozen die ingaat op dit onderwerp, namelijk ‘The Swallows of Kabul’ van Zabou Breitman en Eléa Gobbé-Mévellec. Het is een prachtige en meeslepende animatiefilm over liefde en moed in tijden van repressie.

Het verhaal

Zomer 1998. Terwijl Kaboel in puin ligt, gaat het dagelijks leven in de door de Taliban bezette stad door. Mohsen en Zunaira zijn jong en verliefd. Ze geloven, ondanks alles, in een betere toekomst. Ondertussen worstelen de oudere en minder hoopvolle Atiq en Mussarat met eigen problemen: hij als sceptische gevangenisbewaker, zij met een ongeneeslijke ziekte. Onverwacht kruisen de paden van de twee koppels elkaar als Zunaira in de gevangenis belandt waar Atiq, met gevaar voor eigen leven, besluit haar te helpen.

Recensies

- Uit de Filmkrant:

“De Franse regisseurs Zabou Breitman en Eléa Gobbé-Mévellec verfilmden de populaire roman 'The Swallows of Kabul' van de Algerijnse schrijver Yasmina Khadra, het eerste deel van haar trilogie over het conflict tussen Oost en West. De filmversie wordt een alternatieve The Handmaid’s Tale. Breitman en Gobbé-Mévellec vragen zich af: wat betekent het als je vrijheid je plotseling wordt afgenomen?”

- In de internationale pers

“A very beautiful animated adoptation of Yasmina Khadra’s novel’ Cineuropa

“Visually arresting and emotionally engaging” Eye for Film

“Een mooie. meeslepende ballade over liefde in tijden van extremisme” Knack

- Festivals en prijzen

Officiële Selectie Un Certain Regard - Festival de Cannes 2019

Winnaar Audience Award - Valletta FIlm Festival 2019

Officiële Selectie Feature Film - Annecy Festival 2019

• Vrijdag 13 december: schrijfactie Write for Rights

Write for Rights: de grootste jaarlijkse schrijfactie ter wereld! Rond 10 december schrijven we in Nederland én over de wereld massaal voor mensen die groot onrecht is aangedaan. De Write for Rights-schrijfacties van Amnesty International hadden voorgaande jaren veel effect. Al vele dappere activisten voor wie wij schreven kwamen vrij. Help jij dit jaar ook mee onrecht te bestrijden? Al in een paar minuten tijd maak jij het verschil.

Write for Rights heette tot 2018 de Schrijfmarathon. Write for Rights is nu de naam die over de hele wereld wordt gebruikt voor de schrijfactie die jaarlijks rond 10 december plaatsvindt.

Schrijf een brief en verander een leven!

Ook in Houten doen we traditiegetrouw natuurlijk mee aan deze schrijfactie!

Je kunt op meerdere dagen en tijden schrijven. De voorbeeldbrieven die we dan hebben klaar liggen, kun je overschrijven. Maar je kunt ook gebruik maken van de kant-en-klare brieven die we voor je hebben. En natuurlijk kiest jíjzelf voor wie je wilt schrijven. Wij zorgen voor de verzending van de brieven, hoewel een kleine vrijwillige bijdrage in de portokosten zeker welkom is.

Binnenkort laten we hier weten waar en op welke tijden je terecht kunt en voor wie we schrijven! In elk geval kun je vrijdag 13 december noteren in je agenda!

Klik hier voor onder andere een terugblik op eerdere decemberacties.